Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

Taksi-aiheiset uutiset ympäri mailmaa ja suomesta.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
redhat
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 9:20 pm

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja redhat » Pe Huhti 28, 2017 7:46 am

Kauppalehdessä juttu Kajonista. Kajon tavoittelee 1500 taksin laivuetta. Myös ruotsalaiset ja virolaiset suuret taksiyhtiöt ovat olleet Kajonin pakeilla hakemassa yhteistyötä.

Eikä siitäkään ole pitkää aikaa, kun Kovanen myi kylmälogistiikkapuolensa pois ja ilmoitti keskittyvänsä vain henkilökuljetuksiin.

savolaiskollega
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 2:03 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja savolaiskollega » Ma Touko 01, 2017 8:32 am

Kauppalehdessä juttu Kajonista. Kajon tavoittelee 1500 taksin laivuetta. Myös ruotsalaiset ja virolaiset suuret taksiyhtiöt ovat olleet Kajonin pakeilla hakemassa yhteistyötä.

Eikä siitäkään ole pitkää aikaa, kun Kovanen myi kylmälogistiikkapuolensa pois ja ilmoitti keskittyvänsä vain henkilökuljetuksiin.
Jos nuo suunnitelmat toteutuu, niin aika moni nykyinen yrittäjä saa muuttaa veneen alle...... :cry:

jenkula
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Syys 20, 2016 7:17 pm

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja jenkula » Ma Touko 01, 2017 3:51 pm

Viimenen vappu ja viimenen vuoro renkinä.Nyt oikeisiin päivä töihin ja 2018 uusilla kujeilla sitten,näkemiin.

redhat
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 9:20 pm

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja redhat » Ti Touko 02, 2017 8:21 am

Kauppalehdessä juttu Kajonista. Kajon tavoittelee 1500 taksin laivuetta. Myös ruotsalaiset ja virolaiset suuret taksiyhtiöt ovat olleet Kajonin pakeilla hakemassa yhteistyötä.

Eikä siitäkään ole pitkää aikaa, kun Kovanen myi kylmälogistiikkapuolensa pois ja ilmoitti keskittyvänsä vain henkilökuljetuksiin.
Jos nuo suunnitelmat toteutuu, niin aika moni nykyinen yrittäjä saa muuttaa veneen alle...... :cry:
Voipi olla, mutta en tiedä tarkoittaako Kajon 1500 omaa autoa vaiko sen väreissä olevaa. Jälkimmäiseen on varmasti tarjolla myös autoilijoiden kiinnityksiä. Kolmas vaihtoehto on varmaan se, että voi vuokrata auton vrk-hinnalla ja toimia yrittäjänä Kajonin väreissä.

Nykyiset tilausvälityskeskukset varmastikin säilyvät markkinajohtajina, mutta mielenkiintoista nähdä ja kokea millaisia viritelmiä laajenevat firmat tekevät. Kovanen, Kajon ja tamperelainen Liuttu ainakin ovat tulevia isoja pelureita. Ehkä Taxi Stockholm tai Tuliko Takso tulee kylään salkun kanssa ja ostaa jonkun näistä pois kuljeksimasta.

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ke Touko 03, 2017 7:17 pm

Suomessa tulevaisuus taksialalla, kun hallitus nuiji älyttömän henkilöliikenneuudistuksen läpi.
1.7.2018 alkaen...
Meidät "entiset" 1-2 auton taksiyrittäjät aivan varmasti tapetaan tällä ennen näkemättömällä vapautuksella.
Missään muussa maassa lievempikin vapautus ei ole laskenut hintoja, lisäksi liian suuri yrittäjien määrä on lisännyt asiakkaiden huijauksia,
sekä muuta rikollista toimintaa taksien toimesta.
Mm. liian suuret määrät takseja lisäävät ruuhkia ja ilmansaasteita.
Jakamistaloudessa julkisen liikenteen käyttäjät vähenevät kun jokainen auto voi tarjota kyytiä"korvausta vastaan", mutta ei tulonhankkimistarkoituksessa...ha.ha...
Miten valvotaan kun taksiautoiliua saa "harrastaa" muun työn lisäksi/ohessa /sivutoimisena, että taksinkuljettaja pysyy hereillä ja virkeänä, tarvitaanko
tässäkin muutama kuolonkolari (väsyneenä ajamisesta) ennekuin työaikaan puututaan.
Pelkkä kännykkäsovellus autossa on helppo siirtää autosta toiseen, ja ainahan niitä sovelluksia voi ladata vaikka kymmenen...
Meillä täällä maallakin epäillään että uudistus onkin sorvattu päättäjien saunaillassa, suurten toimijoiden painostaessa "pukuhuoneesta
käsin...
Lehmänkauppoja on nyt tehty raakalla kädellä, osakkuudet ulkomaisiin sovelluksiin jaettu ja rahankilinää jokaisesta aplikaation kautta välitetystä kuljetuksesta ei voi estää enää mikään.
Viimeisimpänä soviteltiin henkilörekisterilakia, että voi piilotella aivan rauhassa osakkeinensa ulkomailla veroparatiiseissa...
On tämä Hallitus Vi##u rajapinnat ja läpinäkyvyyden ylittävä korruptuneisuuden esikuva...

Taksiyrittäjänä 37 vuotta (24/7/365), olen kyllä nähnyt tämän alan, elänneeksi on tullut muttei rikastumaankaan ole päässyt, on eletty
kokoajan kädestä suuhun periaatteella.
Mm. Täällä maaseutupiäjissä on jo suuret toimijat ilmoittaneet laittavansa takseja paikkakunnalle, kuorivat kerman päältä päivajoista, yöt
saa päivystää sitten joku muu, kun niitä ajoja ei kannattavasti enää täällä ole.
Mm. Posti, Ahola transport, Pohjolan matka ym, paikallisina tulevat viemään meiltä vanhoilta pieniltä toimijoilta leivän suusta, turha
vaittää että pystyisimme nykyisestä halventamaan hintoja, suuret sen voivat tehdä kunnes kilpailijat on tapettu, sitten voikin taas
nostella hintoja huolettomasti.
Tämä tulee olemaan taksialan näkymä, valitettavasti.

Saattaahan sitä yrittäjä konkurssista sitten vuoden karenssin jälkeen päästä työttömyyskortistoon ja nauttimaan sossun antimista...

Uudistus tuo Suomen taksiliikenteeseen Ruotsiakin villimmän toimintamallin.

Taksien kattokiintiöiden poisto aiheuttaa suuren ylitarjonnan isoihin kaupunkeihin. Kun mahdollisuuksia veronkiertoon samaan aikaan
lisätään merkittävästi, käy perinteisen, lakeja noudattavan taksiyrittäjän asema hyvin vaikeaksi.

Seuraus muutoksista on sama kuin kaikissa muissakin vastaavia ratkaisuja tehneissä maissa: palvelun luotettavuus romahtaa ja veronkierrosta
tulee pärjäämisen edellytys.

Kun taksimatkan hintakatto samalla poistetaan, mahdollistetaan ns. vapaiden yrittäjien harrastama ylihinnoittelu. Asiakkaiden on oltava
tarkkana siitä, mihin kyytiin hyppäävät. Turistien lisäksi etenkin vanhukset ja päihtyneet matkustajat ovat uhrin roolissa.

Samaan aikaan taksipalveluiden käyttö saattaa jopa vähentyä, kun asiakkaiden luottamus menetetään. Tämä heijastuu myös luotettaviin
yrittäjiin, koska asiakkaiden on vaikea erottaa heitä muiden joukosta.

Taksien välitys siirtyy suurelta osin suomalaisten pienyrittäjien omistamilta yhtiöiltä kansainvälisten suursijoittaien omistamille
yhtiöille, ja voitot siirretään ulkomaille.

Muissa Euroopan maissa ollaan kiristämässä taksisääntelyä huonojen vapauttamiskokemusten perusteella. Myös jakamistalouden varjolla
lähes täyttä veronkiertoa harrastavien yritysten toimintaan on puututtu, viimeisimpänä esimerkkinä Tanska.

Suomalaisen, maailmalla kiitellyn taksiliikenteen edelleen kehittäminen ja hallittu digitalisaatio ovat hyvin kannatettavia tavoitteita.

Nyt ollaan kuitenkin tekemässä jotain aivan muuta.
Uusi laki on valmisteltu katteettomassa markkinaliberalisaatio- ja digitalisaatiohuumassa, ymmärtämättä käytännön taksitoiminnan realiteetteja.

Muunmuassa Ruotsin, Norjan, Tanskan, Alankomaiden ja Viron huonot kokemukset taksialan liberalisoinnista on sivuutettu.
Lakia valmistellessa eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenten vastustavat kannat jyrättiin ennennäkemättömällä poliittisella
painostuksella liikenne- ja viestintäministerin toimesta.


YLE:n Spotlight-ohjelman tymäkkä puolituntinen Uberista.
Hyviä näkemyksiä myös Taksiliitolta ja Taksi Helsingiltä, kannattaa katsoa!

Uusin versio vaihtoehtoisesta totuudesta tuntuu nyt olevan se, että uberkuljettajat eivät maksa veroja vain siksi, että heidän toimintansahan on laitonta. Muuten kyllä maksettaisiin, vaikka vähän ylimääräistäkin.

Tosiasia on se, että Uber-kuljettajat eivät maksaneet verojaan silloinkaan, kun touhun piti heidän mielestään olla täysin laillista. Eivätkä he maksa niitä muuallakaan.

Vapaaehtoinen veronmaksu ei nimittäin toimi muiden kuin Liikenne- ja viestintäministeriön mielestä. Siksi kaupoissa on kassakoneet ja takseissa taksamittarit ja kuitinantopakot.

Uberissa ei ole kuin sovellus, jonka tiedot on piilotettu ulkomaille. Jonkinlainen kuitti tulee sähköpostilla, mutta siinä ei ole myyjän tietoja eikä verotietoja.

Paikallinen yritys, kuten "Uber Finland" ei tiedä kuljettajistaan mitään.

Valvonta on hyvin vaikeaa. Tämä on koko homman juju.
Lainaus päättyy.

YLE SPOTLIGHT
Uberin ajaminen on Suomessa lainvastaista. Siitä seuraa sakkoja ja tulojen menetys valtiolle. Itse Uber-yhtiö tienaa hyvin ja ottaa 20 prosentttia jokaisesta kyydistä välityspalkkiona. Toimittaja: Pekka Palmgren.

http://areena.yle.fi/1-3797242

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja ajattelija » To Touko 04, 2017 9:49 am

Palkkionmetsästäjällä tuntuu olevan suuri huoli tulevaisuudesta. Mikäli hänen aikaisemmin kirjoittamansa tieto juoksusta pitää paikkansa, niin tuskin hänen paikkakunnalleen tulee yhtään uutta yritäjää. Markkinat ovat NIIN huonot, ettei ne kiinosta ketään, ei edes Postia! Jos ja kun auton alvillinen juoksu on 0,78€, niin siitä ei businesta saa oikein millään. Mutta JOS paikkakunnalla on sitä paljon puhuttua piilokysyntää, jota Palkkionmetsästäjä ei ole löytänyt, niin joku uusi yrittäjä voi sen löytää ja sitten kilpailu kiristyy. Mutta eikös se ole vain kaikille hyväksi, jos uudet yrittäjät tuovat tullessaan myös uudet asiakkaat. Niistähän vanhatkin yrittäjät voivat ottaa omansa! Ja hoitamalla vanhat asiakkaansa hyvin, niin miksi ne siirtyisivät uusille yrittäjille?
Luulisi Palkkionmetsästäjän vain olevan tyytyväinen uudistukseen. Jatkossa ei tarvitse istua tyhjänpanttina yöllä taksitolpalla. Jos siellä ei ole kerran kyytejä, niin eikun kotiin nukkumaan. Jos sitten joku soittaa yöllä ja tarvitsee kyydin, niin hinnoittelee sen sitten niin, että kannattaa lähteä. Hinnoitteluhan vapautuu. Näin ollen Palkkiometsästäjän vapaa-aika kasvaa ja tulot nousee, ei huono uudistus.

Jatkossa tarjonnan lisääntyessä asiakkaan valinta tulee olemaan tärkeässä roolissa. Nykyisinhän koko taksijärjestelmä Kelan kuljetuksia myöten on rakennettu siten, että asiakas ei voi valita palvelun tuottajaa. Jatkossa asiakas valitsee itse palvelun tuottajan ja silloin tietenkin vahvimmillaan ovat ne, jotka parhaiten pystyvät vastaamaan asiakkaan tarpeisiin. Jopa Palkkionmetsästäjä voi saada pidetyä nykyiset asiakkaansa ja "kaapattua" niitä toisilta yrittäjiltä.

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » To Touko 04, 2017 6:24 pm

Jatkossa tarjonnan lisääntyessä asiakkaan valinta tulee olemaan tärkeässä roolissa. Nykyisinhän koko taksijärjestelmä Kelan kuljetuksia myöten on rakennettu siten, että asiakas ei voi valita palvelun tuottajaa. Jatkossa asiakas valitsee itse palvelun tuottajan ja silloin tietenkin vahvimmillaan ovat ne, jotka parhaiten pystyvät vastaamaan asiakkaan tarpeisiin. Jopa Palkkionmetsästäjä voi saada pidetyä nykyiset asiakkaansa ja "kaapattua" niitä toisilta yrittäjiltä.
Missäs tuollainen kelan päätös on ilmoitettu, että tulevassa taksilaissa asiakas voi valita kelan korvaamalle kuljetukselle haluamansa palveluntarjoajan kuljetuksen... :?:
Jos näin on, niin sitten ei ole hätäpäivää...parhaalla palvelulla asiakkaat tähänkin asti on saatu käyttämään palvelua uudelleenkin :!:

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja ajattelija » To Touko 04, 2017 7:21 pm

Missäs tuollainen kelan päätös on ilmoitettu, että tulevassa taksilaissa asiakas voi valita kelan korvaamalle kuljetukselle haluamansa palveluntarjoajan kuljetuksen... :?:
Jos näin on, niin sitten ei ole hätäpäivää...parhaalla palvelulla asiakkaat tähänkin asti on saatu käyttämään palvelua uudelleenkin :!:
Kuka niin on väittänyt??? Palkkionmetsästäjä "tulkitsee" tekstiäni erikoisella tavalla, sillä ei siinä mitenkään kerrota, että Kelan maksaman kyydin tuottajan saa asiakas itse valita!

Mutta!!!!! Koko SOTE uudistushan lähtee siitä, että asiakas SAA VALITA palvelun tuottajan.
Miksi tämä valinnan vapaus ei sitten koskisi myös SOTE-palveluja tuottavia takseja? Tuskin tätä on kukaan edes miettinyt. Varsinkin, kun alan edunvalvoja, Taksiliitto, on sitä mieltä, että kyydit pitää jakaa tasaisesti yrittäjille. Kela on ainoastaan ilmoittanut lausunnoissaan, että he joko kilpailuttavat taksit tai ilmoittavat hinnan millä heille saa palveluita myydä. Jälkimmäisessä tapauksessa KAIKKI, jotka kyseisen hinnan hyväksyvät, saavat ajaa Kelakyytejä. Asemapaikan puuttuessa tilanne tulee olemaan todella mielenkiintoinen, miten kyydit jaetaan. Voihan olla, että ainoa tapa on se, että asiakas ilmoittaa yrittäjälle suoraan. Jos taas Kela kilpailuttaa taksit, niin silloinhan asiakas valitsee hyväksytyistä yrittäjistä mieleisensä. Mutta jälleen asemapaikan puuttuminen aiheuttaa kysymysmerkkejä.

Kun asiaa oikein miettii, niin voiko jatkossa edes olla kuin vastaava määrä Kela-keskuksia kun SOTE-alueitakin??? Kysymyksiä on paljon, vastauksia vähän.

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » To Touko 04, 2017 10:41 pm

Täällä parhaillaan kilpailutetaan sote alueen yksittäiset vpl ja shl kyydit.
Tarjoukseen saa osallistua joukkoliikenneluvan, linja-autoluvan tai taksiliikenneluvan omaavat, kaikki hankintalaissa määrätyt todistukset liitettävä tarjoukseen.
Autoilijalta edellytetään tarjouksessa, autossa pitää olla alkolukko, anroid tabletti tai puhelin.
Anroid laitteella mitataan taksamittaritaksa, josta sitten lasketaan alennusprosentti...ko. mittaustapa on voimassa olevan taksilain vastainen.
Ko. kuljetuksia yhdistelee ja jakaa tarjouksella valittu välitysyhtiö (Ahola transpoint), joka toimii klo. 7.00-18.00 aikana.(tässä on jo epäkohta, kun ko. kuljetuksia pitää voida lain mukaan tilata ympärivuorokauden.
Lähtökohtana on nykyinen taksitaksa, josta eniten alennusta % antanut saa ensisijaisesti kuljetuksen... kuulemma jos useampi auto on antanut saman alennusprosentin kyydin saa jos on liittynyt ekotaksiksi, jos vieläkin on saman"arvoisia" tarjoajia kuljetuksen suorittaja arvotaan... :D
Aikamoista valinnanvapautta... :idea:

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja ajattelija » Pe Touko 05, 2017 5:19 pm

Lyhyt kysymys, mihin perustuu väittämä
Anroid laitteella mitataan taksamittaritaksa, josta sitten lasketaan alennusprosentti...ko. mittaustapa on voimassa olevan taksilain vastainen.
Taksilaki määrittää vain Kuluttajahinnat. Kaikki muu hinnoittelu on vapaata. Ollut siis jo pitkään.


Palaa sivulle “Taksiuutiset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija