Lausunto Liikennekaaresta

Taksi-aiheiset uutiset ympäri mailmaa ja suomesta.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
mikkopoika
Viestit: 131
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 11:55 pm

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja mikkopoika » Ma Loka 03, 2016 5:38 pm

Semelihänjakaa sen tasan jokaisen matkustajan mukaan riippumatta sitä miten pitkän matkan asiakas on ollut kyydissä... kyllä kait sieltä on tulossa semel 666 XD malli jossa pitää erilliselle paperilapulle merkata auton kilsat ylös ja sitten pistää me mittariin ja laskea siitä kela-taksi-aapsilla monta %:ia matkasta kukin asiakas on ollut kyydiss....

Vaan kun on lueskellut noita kirjoituksia niin pikkuhiljaa alkaa suuri yleisö olla meidän puolella.... sitten vain sanoo asiakkaille että muistakaapas mainita tästä kansanedustajallenne että kippaavat sen liikennekaaren roskakoriin tai jää ensi vaaleissa ääni saamatta....
:twisted:
--Pankin ja Verottajan nöyrä orja--
Asemapaikat: Äänekoski/Suolahti

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ma Loka 03, 2016 11:18 pm

...Istu ja kirjoita...

Tällä hetkellä...

Ruotsi n. 8000 taksia / n. 9miljoonaa asukasta.
Suomi n. 10.000 taksia / n. 5miljoonaa asukasta.

... :idea:

Aaron
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Huhti 19, 2016 11:13 pm

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Aaron » Ti Loka 04, 2016 9:18 am

Ja hinnat Ruotsissa, ainakin Kiirunassa 30-40% korkeammat kuin Suomessa. Eikä yövalvomisia, mitä me oikein olemme huolissaan, hyvältähän tuo näyttää, vai näyttääkö?

redhat
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 9:20 pm

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja redhat » Ti Loka 04, 2016 9:21 am

Ja hinnat Ruotsissa, ainakin Kiirunassa 30-40% korkeammat kuin Suomessa. Eikä yövalvomisia, mitä me oikein olemme huolissaan, hyvältähän tuo näyttää, vai näyttääkö?
Kyllä se niin hyvältä näyttää, että itse ajattelin olla saamapuolella. Vapautumishetkellä tulee tietysti paljon onnenonkijoita, mutta jos siitä ylipääsyyn perperi kestää niin tulevaisuus ei ole mitenkään pahalta näyttävä.

Kyllähän nykyisillä takseilla niin isännillä kuin fiksuimmilla rengeilläkin on etulyöntiasema järkevän bisneksen tekemiseen, kun on pelisilmää alan kustannuksista ja tuotoista. Moni muu lähtee soitellen sotaan ja pataan tulee ennätysvauhdilla. Tietysti osa nykyisistä isännistäkin ottaa pahasti takkiin, kun asenteet eivät muutu, mutta sellaista markkinatalous on.

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ti Loka 04, 2016 11:13 am

...Istu ja kirjoita...

Tällä hetkellä...

Ruotsi n. 8000 taksia / n. 9miljoonaa asukasta.
Suomi n. 10.000 taksia / n. 5miljoonaa asukasta.

... :idea:
Ei se ihan näin ole.
Ruotsissa oli vuoden 2013 lopussa reilut 16 000 taksia, eli n. 1,7 taksia 1000 asukasta kohden. Suomessa vastaavat luvut ovat n. 9700 n. ja n. 1,8 taksia 1000 asukasta kohden. Mutta kuten aina, pitää tietää ja ymmärtää erot lukujen takaa. Suomessa taksialan liikevaihdosta tulee noin 40% yhteiskunnan maksamista kyydeistä (Kela+kunnat). Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että 40 % autoista ei ole varsinaisessa taksityössä ollenkaan. Nämä yhteiskunnan kyydit ovat lähes kaikissa muissa maissa muiden, kuin taksien ajamia. Tosin ei läheskään kaikissa maissa yhteiskunta maksa näitä kyytejä, joten silloin ne ovat periaatteessa taksien ajamissa kyydeissä mukana. Tilastolukujen vertailu on siten erinomaisen vaikeaa. Mutta Suomessa takseista n. 6000 ajaa vertailukelpoisia kyytejä, jolloin Suomen vertailukelpoinen taksitiheys on n. 1,1 taksia 1000 asukasta kohden.

Jatkossa saattaa Suomessakin tilanne muuttua ratkaisevasti. Voi olla, että ainakin isommat inva-autot vaihtuvat linja-autoiksi ja koulukyydit ajetaan myös pienillä linja-autoilla. Jatkossa luvan voi valita asiakkaiden mukaan, eikä tarvitse miettiä mikä lupa ja auto vastaavat toisiaan. Itse ainakin muutan taksiluvat jatkossa henkilöliikenneluviksi, sillä niillä saa ajattaa niin taksia kuin linja-autoa.

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ti Loka 04, 2016 7:40 pm

...Ai mitennii ei 40% ole "varsinaisessa taksityössä lainkaan".

Kyllä täällä maalla ollaan taksityössä kiinni 100%- 24/7/365...kaikki kyydit on taksikyytejä, ajetaan myös ne yön riekkujat kotiin...


ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ke Loka 05, 2016 10:22 am

...Ai mitennii ei 40% ole "varsinaisessa taksityössä lainkaan".

Kyllä täällä maalla ollaan taksityössä kiinni 100%- 24/7/365...kaikki kyydit on taksikyytejä, ajetaan myös ne yön riekkujat kotiin...
Verrattaessa suomalaista taksia kansainvälisesti johonkin muuhun maahan pitää nämä yhteiskunnan kustantamat kyydit "poistaa". Taksit eivät niitä oikeastaan aja missään muussa massa. Nämä kyydit ovat erkautettu täysin taksitoiminnasta. Perehtymällä esim Ruotsin "Kela-kyyteihin" toteaa, ettei ne ole taksikyytejä. Puhumattakaan koulukyydeistä.

jos asiaa ryhdytään "filosoimaan" niin juuri nämä yhteiskunnan ostamat kyydit aiheuttivat taksiliikenteen lupien vapautumisen. Jos taksit eivät ajaisi näitä kyytejä, niin tuskin kukaan päättäjä haluaisi vapauttaa taksilupia. Mutta ongelma on se, että mikäli nämä kyydit otetaan pois takseilta, niin monella paikkakunnalla taksitoiminta lakkaa kannattamasta. Samalla näiden kyytien hinnat nousisivat, koska niihin tarvittaisiin oma kalusto ja henkilökunta. Nämä olisivat vajaakäytössä ja siten tehottomia. Harvaan asutusaa Suomessa on pakko yhdistellä erilaisia palveluita, jotta niitä pystytään ylipäätään tarjoamaan. Tämä palveluiden yhdistäminen on juuri se, mikä aiheuttaa taksilupien vapauttamisen. Yksinkertaisesti sanottuna ei tietenkään ole reilua, että taksi hoitaa kodinhoitajan töitä, mutta kodinhoitaja ei voi hoitaa taksin töitä. Jos luette eilisen Eduskuntakäsittelyn pöytäkirjan, niin huomaatte mielenkiintoisen seikan, kaupunkilaiset kansanedustajat ovat huolissaan maaseudun taksipalvelujen jatkumisesta kun maalaiskansanedustajat kertovat, ettei niitä palveluita ole nykyäänkään, kun kylän ainoa taksi on kiinni sopimusajoissa.

mikkopoika
Viestit: 131
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 11:55 pm

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja mikkopoika » Ke Loka 05, 2016 1:03 pm

Tuon linkin referoinnin kun luki niin jo se että miten moneen lakiin tuo todellisuudessa vaikuttaa ja miten heppoisasti tuo liikennekaari on moutoiltu ja valmisteltu niin pitäisi hälytyskellojen raikaa siihen malliin että kuulontarkistus olisi paikallaan... käytännössähän tuossa poistetaan iso osa pätevöittämiseen vaativista lakipykälistä, tai ainakin oiotaan raakasti mutkia suoriksi, siis nuo lait suorilta romukoppaan tietämättä mitä tulee tilalle...

Vitun hienoa hallitustyöskentelyä..... aivan uskomattoman hienoa... ja kaikki tämä ensikertalaiselta ministeriltä jolla ei ole mitään kokemusta liikennesektorista....

Vetää sanattomaksi....
--Pankin ja Verottajan nöyrä orja--
Asemapaikat: Äänekoski/Suolahti

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ke Loka 05, 2016 3:01 pm

..., siis nuo lait suorilta romukoppaan tietämättä mitä tulee tilalle...

Vitun hienoa hallitustyöskentelyä..... aivan uskomattoman hienoa... ja kaikki tämä ensikertalaiselta ministeriltä jolla ei ole mitään kokemusta liikennesektorista....

Vetää sanattomaksi....
Ei tilalle tule mitäään!!! Ainoastaan vahvistuu työnantajan velvollisuus huolehtia siitä, että palkattu työvoima on pätevää. Lue liikennekaari ja huomaat, että rikosrekisterit pitää tarkastaa jatkossa työnantajan ei viranomaisen. Todellisuudessa nyt siirrytään samaan kuin muilla aloilla, työnantajalla on vastuu työntekijöistään.
Tästä liikennekaaresta ja varsinkin sen sisällöstä, on oikeastaan turha syyttää nykyistä tai enstisiä liikenneministereitä. Kyllä valmistelut on tehty ministeriön eri virkamiesten toimesta. Nyt sitten maahan tuli hallitus, joka ilmoitti tavoitteekseen oikein hallituohjelmassa normien purun! Virkamiehet kiittivät ja ryhtyivät töihin.
Kannattaa lukea kaikki 250 sivua liikennekaaren valmisteluita ja perusteluita niin huomaa mihin kaikkii laki oikeasti vaikuttaa. Siellä on mm lueteltu ELY-keskusten työntekijät ja heidän tarve jatkossa ja missä työskentelevät.






Palaa sivulle “Taksiuutiset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija