Lausunto Liikennekaaresta

Taksi-aiheiset uutiset ympäri mailmaa ja suomesta.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja ajattelija » To Loka 27, 2016 2:19 pm

Tilanne muuttuu paljon ja nopeasti. Meidän perusongelma muutoksen kohdalta lienee se, että alamme on liian kauan saanut toimia lintukodossa ja ei ole muuttunut tarpeeksi yhteiskunnan muutoksien mukana. Lisäksi alaa vaivaa vahva sisäsiittoisuus. Maailmalla on takseja varmasti jokaisessa maassa. Ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa etsiä hyviä toimintamalleja, mutta jostain syystä nyt kilpailun uhatessa on lanseerattu slogan "maailman paras taksi". Tällä sloganilla ei ole varsinaisesti mitään katetta ja "paras" on usein subjektiivinen mielipide, harvoin mitattavissa. Mutta se tiedetään, että jos on tyytyväinen nykyiseen olotilaan (=maailman paras) pysähtyy kehitys. Kaikki varmaan muistavat Taksiliiton kannan Uberin apseihin, ei tarvita, koska meillä on "paremmat" järjestelmät. Siitä muutama kuukausi ja ryhdyttiin kehittämään Valopilkkua. Jos mietimme alaa ulan alkuajoilta tähän päivään ja mietimme asiaa "rehellisesti", niin mikään ei ole muuttunut. Ula on korvautunut periaatteessa samalla periaatteella toimivalla tilausjärjestelmällä ja nyt sitä täydennetään samalla periaatteella toimivalla Valopilkulla. Mitä uutta nämä tarjoavat? Aikoinaan käytiin jopa oikeutta sitä vastaan, saako taksissa olla puhelinta. Eli kaikkea uutta on vastustettu todella vahvasti. Nyt lainsäätäjä pakottaa taksit Suomessa muuttumaan, mutta kukaan ei oikein osaa vielä sanoa, mihin suuntaan mennään. Jos ei äkkiä keksitä, niin 1.8.2018 yllättää meidät housut kintuissa. Kuka esimerkiksi osaa sanoa millä hinnalla meinaa jatkossa ajaa, taipuuko nykyiset taksamittarit millaisiin hinnoitteluihin, mikä on minkäkin yrityksen 0-tuloksen raja ja millaisella käyttöasteella. Tietääkö kukaan yrittäjä oman asemapaikkansa kokonaismarkkinoita ja miten aikoo jatkossa säilyttää tai jopa kasvattaa omaa markkinaosuuttaan. Entä tilausvälitykset. Mihinkä kelkkaan kannattaa hypätä, on nykyistä, uberia, taxifytä jne. Minkä "lipun" alla aikoo jatkossa toimia. On kuntien maksamia, Kelan maksamia ja jopa omalla rahalla matkustavia. Kenelle meinaa oman yrityksensä palvelut suunnta, vai jatkaako nykyistä "antaa kaikkien kukkien kukkia" linjaa? Kysymyksiä on paljon ja jos ei löydy vastauksia, lienee turha pohtia missä huoltaa autonsa tai koska ostaa uuden. Seisovaa autoa ei tarvitse huoltaa ei edes vaihtaa. Arvo nousee, kun kolmenkymmenen vuoden päästä on myytävänä ajamaton yksilö...

redhat
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 9:20 pm

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja redhat » To Loka 27, 2016 3:08 pm

Mitä olen gollekoita puhutellut, ovat samaa mieltä, autonvaihtoa ei tohdi tehdä, huollot teetetään nyrkkipajoilla, lasipaltsihinnat on karanneet käsistä.
Entiset taksit olivat monelle yksityiselle edullisia uudemman auton hankkijalle, päästöiltäänkin ympäristöystävällisiä ja edullisia, nyt niitä ei enää liikennekaaren toteuduttua tule markkinoille muutaman vuoden ikäisinä, vaan ne ajetaan ammattikäytössä romuiksi.
Käytettyjen taksiautojen hyvyys on kyllä hävinnyt jo autojen tuonnin vapautuessa. Ei ole enää pulaa kolmivuotiaista Mersuista tai kartano Volvoista. Vielä 90-luvulla vanhat taksit olivat suurella osalle ainoa keino päästä tuollaisiin käsiksi.

Sen kyllä huomaa hyvityshinnoissa, joita lasipalatsit autoista tarjoavat. Vielä 70 ja osin 80 -luvullakin veroton W123 vaihtui uuteen kahvittelun lomassa, eikä tarvinnut kulkea kassan kautta.

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » To Loka 27, 2016 7:49 pm

Täällä maalla on entisiä takseja muutavan vuoden vanhoja joka talon pihassa, liekkö vaikutusta kun paikallinen autojoppari niitä entisiätaksivolvoja Bilian Timiltä tänne jobbaa.
Isoperheisten (lue lessujen ja hellujen)suosiossa on entiset 1+8 hengen taksibussit, niitä on em. käytössä täällä paaaaljon...

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » To Loka 27, 2016 9:34 pm

Ajattelijalle tiedoksi...
Täällä maalla on taksit kilpailleet jo iät ja ajat keskenään, ja linja-autojen kans samoista markkinoista.
Taksit on ajaneet täällä maaseudulla, ruokia, tavaroita, sanomalehtiä, apteekkiostoksia, ruokaostoksia, koululaisia, vammaisia, vanhuksia, itsemaksavia, eli kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Kaikki em. kuljetukset on kilpailutettu jo kymmenien vuosien ajan, joten vaikea on keksiä mitään uutta alalla.
kelan kuljetuksissa ns. valtakirja-aikana sai parhaimmalla palvelulla asiakkaita, mutta suorakorvauksen jälkeen oltiin jonossa kaikki samalla viivalla, moni lopetti kokonaan taksin käytön kelakuljetuksissa, kun tuli erittäin heikkolaatuista palvelua kun kelakyytijonosta saa kyydin kaikki liimaperseet...
Asiakkaat siirtyivät käyttämään omia autoja tai sukulais-tai naapuriapua, tämä tietysti on yhteiskunnan kannalta halvempaa, mutta takseille tiesi tienestien hiipumista.
Parhaalla palvelulla on saanut joitain itsemaksavia asiakkaita itselleen, joten palvelun tasollakin on kilpailtu.
Taksa on pääsääntöisesti täällä maalla 0.83€/km sis. alv;n... tuosta ei paljon alennusta tiputella, etteikö konkurssi hiippaa liki.
Tietysti jos liikennekaaresta sais menopaluukuljetuksia kohtuu taksalla, lisäisi se elinaikaa maaseututakseille.
Halvin hinta tuntuu olevan ainoa kriteeri tarjouskilpailutuksissa.
Uudessa taksilehdessä juttua liikennekaaresta ja sen vaikutuksista taksialalle, rivien välistä olen lukevinani ettei kovin ruusuiselta näytä... ;)

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Pe Loka 28, 2016 4:44 pm

Lisätään vielä todisteeksi...
Viimeisen kahden vuoden aikana tään paikkakunnalta on kaksi(2) taksia lopettanut, yksi vaihtoi 1+8(13 opp.) invan henkilöautoon, lisäksi paikallinen linja-autoyrittäjä lopetti.

Liikennekaaren jälkeen ????...
Kilpailu on rehellistä, mutta raakaa... viimeinen sammuttaa valot...

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja ajattelija » Su Loka 30, 2016 2:17 pm

Lisätään vielä todisteeksi...
Viimeisen kahden vuoden aikana tään paikkakunnalta on kaksi(2) taksia lopettanut, yksi vaihtoi 1+8(13 opp.) invan henkilöautoon, lisäksi paikallinen linja-autoyrittäjä lopetti.

Liikennekaaren jälkeen ????...
Kilpailu on rehellistä, mutta raakaa... viimeinen sammuttaa valot...
Eikö tällaisessa tilanteessa liikennekaari vain lisää mahdollisuuksia? Tuskin tarvitsee pelätä kilpailua, sillä kuka haluaa tulla markkinoille, joita ei ole? Nyt vain miettimään, millaista lupaa tarvitsee, kannattaako jatkaa taksiluvalla? Nyt vain pystyyn "kotipalvelu & talonmiesyhtiö", jolle hankkii luvat niin tavaroiden kun ihmisten kuljettamiseen. Lumilinko/ruohonleikkuri peräkonttiin ja kun hakee mummoa kauppaan, niin tekee lumityöt/leikkaa ruohon sillä välin, kun mummo laittaa vaatteita päälle. Tai vie mummon "virkistäytymään uimahalliin" ja hakee sillä välin ostokset kaupasta.

Eikös tämä liikennekaari juuri luo mahdollisuuksia, kun ei tarvitse enää elää "pelkän" kuljetuksen varassa?

veikko
Site Admin
Viestit: 759
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 5:51 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja veikko » Su Loka 30, 2016 8:26 pm

Toisaalta mikä estäisi jo nyt kyseisten palveluiden tuottamisen?
Ex-Helsinki

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ma Loka 31, 2016 5:45 pm

Niinpänii...
Liikennekaaressa Taksiala ajautuu suurten välitystoimijoiden haltuun, joiden alaisuudessa yksityiset taksiyrittäjät ajavat välitysyhtiön määräämillä hinnoilla, tai lopettavat.
Lupien vapautuessa autoja on radalla aina liikaa.
Kun jokaisella kilpailutuskierroksella hintaa pitää laskea saadakseen esim. yhteiskunnan maksamat kuljetukset, välitysyhtiöt vetävät omat katteensa jokatapauksessa, autoilijoiden ja kuljettajien päänahasta ne katteet revitään...
Ruotsissa yrityksiä ja kuljettajia lopettaa jatkuvasti, toki uusia innokkaita kokeilijoita tulee alalle, mutta kukaan ei toimi niin kauan että voitaisi puhua "ammattikuljettajista".
Välitystoimintaa johdetaan ulkomailta ja rahat ohjataan veroparatiiseihin... Suomen kansa maksaa viulut...

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ke Marras 02, 2016 7:13 pm

Liikennekaaressa pitäisi määrittää kriteerit taksiautoksi, ettei minkälaisilla turvattomilla kipoilla voisi vaarantaa asiakkaiden ja muiden liikenteessä olijoiden terveyttä ja henkeä...
Esim...>>http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artik ... on/6146016

redhat
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 9:20 pm

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja redhat » To Marras 03, 2016 9:36 am

Liikennekaaressa pitäisi määrittää kriteerit taksiautoksi, ettei minkälaisilla turvattomilla kipoilla voisi vaarantaa asiakkaiden ja muiden liikenteessä olijoiden terveyttä ja henkeä...
Viimeksi eilen katselin Tampereella Hämeenpuistossa ammattiajossa ollut Daciaa. Nytkin voi siis arvonnassa osua 3 tähden taksiauto.

Okei, täytyy muistaa Dacian tähtien johtuvan enemmän jalankulkijoiden turvattomuudesta ja viimeisempien tilulilujärjestelmien puutteessa. Pelkkää törmäysturvallisuutta mitattaessa Dacia menestyy ihan kohtuullisesti.






Palaa sivulle “Taksiuutiset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija