Lausunto Liikennekaaresta

Taksi-aiheiset uutiset ympäri mailmaa ja suomesta.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
Citroen
Viestit: 3
Liittynyt: La Touko 21, 2016 1:22 pm

Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Citroen » Su Touko 22, 2016 11:35 am

Olen tehnyt taksiliikenteeseen liittyvän lausunnon hallituksen esitykseen Liikennekaaresta. Jos
kiinnostaa lukea tai jopa allekirjoittaa adressi, niin käväisepä sivustolla:

href="http://www.adressit.com/liikennekaari_- ... sit.com/li
ikennekaari_-_lausunto_taksiliikenteesta

savolaiskollega
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 2:03 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja savolaiskollega » Su Touko 22, 2016 5:25 pm

Laitoin nimen adressiin jossa vaaditaan Bernerin erottamista ministerinpallilta. :) Aika hyvä kannatus, yli 4500 nimeä....

Mariini
Viestit: 151
Liittynyt: Ti Marras 10, 2015 10:10 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Mariini » Su Touko 22, 2016 6:27 pm

Muuten hyvä, mutta laissa on pykälät joiden perusteella ministeri voidaan erottaa, niihin ei lukeudu kansanosan mielipide hänestä tai kyvykkyydestään, sos.median äänestys tai gallup kyselyt.

Toisaalta hyvä niin.
Kankaanpää

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja ajattelija » Su Touko 22, 2016 8:04 pm

Jos ja kun tekee lausuntoja jostakin asiasta, niin kannattaa tietenkin ensin selvittää faktat. Kirjoitat "lausunnossasi"
Henkilöliikenteessä taksin markkinaosuus on vain 1,4 %

ja
Taksiliikenteen liikevaihto oli noin 1 miljardi euroa koko julkisen liikenteen liikevaihdosta Suomessa.
Sinun lausuntosi perusteella julkisen liikenteen suuruus olisi siten yli 70 miljardia. Suomen bruttokansatuote on reilusti alle 200 miljardia, joten sinun "lausuntosi" mukaan henkilöliikenteen osuus olisi reilusti yli kolmannes bruttokansantuotteesta :o .

Lisäksi kirjoitat
Työntekijälle maksettava palkka sivukuluineen vähentää yrityksen tulosta noin 60 %
Moni yritys Suomessa olisi todella tyytyväinen, jos työntekijöiden palkat vähentäisivät yrityksen tulosta vain 60%.

Vakuutusesimerkkisi on todella huono:
Luvanvaraisessa käyttötarkoituksessa olevan ajoneuvon liikennevakuutus on noin 4 000,00 euroa ja kaskovakuutus keskeytysturvalla noin 7 000,00 euroa.
Tämähän vain kertoo sen, kuinka huonoja kuljkettajia taksinkuljettajat ovat aiheuttaessaan niin paljon vahinkoja, että vakuutusten hinat ovat noinkin korkeat (tosin noilla summilla kilpailuttaisin vakuutusyhtiöt). Näitä summia on turha kertoa ministeriöille, sillä STM:stä on juuri tullut yli kymmenen vuotta valmisteilla ollut lakiesitys eduskuntaan ja siellä jos missä ymmärretään nyt mistä korkeat vakuutusmaksut johtuvat: korkeat maksut, paljon vahinkoja!

noppeli
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 09, 2015 9:46 pm

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja noppeli » Ma Touko 23, 2016 7:24 am

Taksin vakuutuksesta kohkataan kovasti vaikka se itseasiassa on melko halpa kun verrataan toteuneita kilometrejä siviililiikenteeseen. Yhdistetty liikennevakuutus+täyskasko voi maksaa yksityisautoilijalle vuodessa helposti n.1200€.
Kun ottaa huomioon että taksilla voi tulla vuodessa lähes 7 kertainen määrä kilometrejä keskiarvoon verraten niin halvallahan noita vakuutuksia myydään n.3500-7000€/vuosi, hintahaitarin suuruuteen taas vaikuttaa esim volvon tarjoama volvia.

Ja päinvastoin kun ajattelija tulkitsee niin taksit ovat vakuutuksille verrattain hyvää bisnestä johtuen vähäisistä onnettomuuksista/ajettu kilometri, tästä saa pyytämällä sekä yhtiöiltä että trafista tietoa.
Se mikä vakuutukset saa näyttämään kalliilta on sama kun kaikissa kaupallisuuteen liittyvissä pakollisissa vakuutuksissa, niillä on helppo rahastaa.

noppeli
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 09, 2015 9:46 pm

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja noppeli » Ma Touko 23, 2016 8:35 am

Ja lisättököön että liikenne-/asuinalueellakin on melkoin merkitys hintaan (yhtiöstä riippuen jopa lähes 40% hintaero) tiheämmin asutulla seudulla löytyy enemmän ei niin taitavia muita autoilijoilta joka vaikuttaa korottavasti hintaan.

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ma Touko 23, 2016 10:58 am

Trafi on oikein tutkinut näitä onnettomuuksia. Ei kai kukaan tosissaan usko, että vakuutusyhtiöt pystyvät saamaan ammattiautoilijoilta paremman katteen, kuin yksityisautoilijoilta. Lisäksi vakuutusyhtiöt "säästävät" kaikissa vahingoissa alv:n osuuden, sillä sehän siirtyy yrittäjän maksettavaksi, toisin kuin yksityishenkilöillä, joka jää vakuutusyhtiön maksettavaksi. Taksin vakuutusten hintaan pitäisi siis tosiasiassa lisätä vielä 24 % päälle saadaksemme siitä vertailukelpoisen yksityishenkilöiden vakuutusten kanssa. Ohessa osa Trafin tutkimusta, joka antaa selvän kuvan taksinkuljettajista muihin ammattikuljettajiin verrattuna:
Ammattikuljettajaryhmien välillä oli eroja osallisuudessa. Kuorma-autojen (20 %) ja puoliperävaunullisten kuorma-autojen kuljettajat (22 %) olivat suhteellisesti useammin yhteentörmäyksessä onnettomuuden pääaiheuttajina kuin kuorma-autojen + varsinaisten perävaunujen (13 %) tai linja-autojen (6 %) kuljettajat. Taksinkuljettajat olivat 27 %:ssa yhteentörmäyksistä pääaiheuttajina. Kun tarkastellaan kaikkia kuolonkolareita, ts. otetaan yksittäisvahingot mukaan, niin pääaiheuttajuuden (A-osalliset + yksittäisvahinkojen kuljettajat) osuus kasvaa erityisesti takseilla ollen nyt 44 %, linja-autoilla (17 %) sekä puoliperävaunullisilla kuorma-autoilla (32 %).
Vaikka ammattikuljettajien yksittäisvahingot olivat keskimäärin harvinaisia, niin takseilla niitä oli 16 % (eläinonnettomuus poislukien), linjaautonkuljettajilla 12 % ja kuorma-auton ja puoliperävaunun kuljettajilla 10 %. Kuorma-autoilla ja varsinaisilla perävaunuilla yksittäisonnettomuuksia oli vain 2 % kaikista niiden onnettomuuksista.
Yksittäisvahinkojen taustalla oli valtaosin kuljettajan sairauskohtaus tai nukahtaminen. Pitkäaikaissairaudet olivat melko yleisiä ja näistä tavallisimmat olivat verenpainetauti, sydänvika, diabetes tai jokin muu luokittelematon pitkäaikaissairaus. Kaikista taksien kuljettajista 23 %:lla, kuorma-autojen kuljettajista 17 %:lla, raskaiden ajoneuvoyhdistelmien kuljettajista 14 %:lla ja linja-autojen kuljettajista 13 %:lla oli taustalla pitkäaikaissairauksia. Kuorma-autojen ja raskaiden ajoneuvoyhdistelmien kuljettajien osalta voitiin todeta, että yksittäisonnettomuuksien kuljettajat olivat keskimäärin vanhempia (noin 45 vuotta) kuin yhteentörmäysten A-osalliset (noin 38 vuotta) tai B-osalliset kuljettajat (noin 40 vuotta).

jupa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Marras 10, 2015 7:50 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja jupa » Ma Touko 23, 2016 2:52 pm

Onneksi pimeän uber taksin kuljettajat ovat hyviä ja luotettavia kuljettajia asianmukaisine vakuutuksineen tai sitten ei.

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ma Touko 23, 2016 3:36 pm

Onneksi pimeän uber taksin kuljettajat ovat hyviä ja luotettavia kuljettajia asianmukaisine vakuutuksineen tai sitten ei.
Tämä lause on myös vahvaa mutua vailla mitään todellisuuspohjaa. Nyt tilanne on taksin kohdalta niin herkkä, ettei kannata kertoa tarinoita, vaan pysyä vain kovassa faktassa. Esim väittämällä Uberia turvattomaksi tai vaaralliseksi ei perustu mihinkään, päin vastoin. Ei taida löytyä yhtään vakavaa onnettomuutta, jossa edes osallisena olisi ollut Uber-kuljettaja saati syyllisenä osapuolena. En heti muista nähneeni yhtään uutista, jossa kerroittaisiin uberin olleen mukana kolarissa.
Taksi-lehdessä oli seuraava kirjoitus:
Pienimuotoinen, alle 10 000 euron vuosiliikevaihdolla saisi toimia ilman samoja velvoitteita, jota muulta ammattiliikenteeltä vaaditaan. Tätä esitystä en ymmärrä. Kenen on tarkoitus maksaa ja kerryttää tulevaisuudessa sosiaaliturvaa ja eläkkeitä jos ansiotulo toimisi pohjana verotukselle?
Myöskään tällaisia tekstejä ei pitäisi laskea julkisuuteen. Näinhän Suomessa on saanut toimia jo pitkään, Perussuomalaiset ovat jopa esittäneet rajan nostamista 30 000€. Miten taksit voisivat poiketa kaikista muista yrityksistä? Tällaisella tekstillä kirjoittaja vain tekee itsensä naurunalaiseksi kertomalla, ettei ymmärrä asiaa. Olisi helppo vaikka verottajalta kysyä...
Tällaiset totuudenvastaiset ulostulot vain heikentävät asiaa. Virkamiesten on helppo kertoa ja osoittaa päättäjille, etteivät nämä tiedot pidä paikkaansa, vaan taksiyrittäjät puhuvat "savolaisittain".

savolaiskollega
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 2:03 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja savolaiskollega » Ma Touko 23, 2016 4:22 pm

Ja ajattelijako on sitten sitä mieltä, että on ihan ok että osa taksiyrittäjistä maksaa kaikki liiketoimintaan kuuluvat kustannukset ja velvoitteet niin kuin pitää, ja toiset (max. kymppitonnin "yrittäjät") eivät maksa hevonkaan vittua ? Koska sitä tuo esitys tarkoittaisi, pyöritä tahi kieritä sitä miten päin tahansa.






Palaa sivulle “Taksiuutiset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija