Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

Taksi-aiheiset uutiset ympäri mailmaa ja suomesta.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
mikkopoika
Viestit: 131
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 11:55 pm

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja mikkopoika » Ti Heinä 26, 2016 11:51 pm

Laiton taksihenkilökuljetus ansaitsemistarkoituksessa ei ole tällä hetkellä sallittua, ei 10 tonnin rajaan asti, eikä sen jälkeenkään ilman lain määräämää liikennelupaa.
Kun en ole juristi ja vahvasti epäilen, ettei Palkkionmetsästäjäkään ole kovin monella oikeusopin tunnilla istunut, niin en ottaisi asiaan noin jyrkkää kantaa. Tätähän ne oikeudessa tutkivat ja päätös tullee reilun vuoden päästä, jollei jatku vielä siitä eteenpäin. Taksiliikennelaissa on todella epäselvästi kirjoitettu, ketä laki koskee
Tätä lakia sovelletaan ammattimaiseen henkilöiden kuljettamiseen tiellä henkilöautolla
. Mitä tarkoittaa tämä ammattimainen? Verottajan mielestä yritystoiminta on "näpertelyä" alle 10 k€ liikevaihdolla. Kelan mielestä töissäkäynti edellyttää vähintään 6,82€ tuntipalkkaa tai 54,56€ päiväpalkkaa. Jos jokainen työpäivä, eli 250 päivää, tekee töitä 8 tuntia, niin vuosiansion pitää olla vähän yli 13 k€. Oikeus varmaan näitä pähkäilee ja päätöksen aikanaan tekee.

Toinen juttu on tämä alv:ien kanssa hurskastelu. VM:n mukaan taksien yhteenlaskettu liikevaihto on noin 1 miljardi. Tästä alv: n osuus on 100 mil ja siitä vähennetään ostojen alv:t niin saadaan nettomaksut. Mutta VM.n mukaan taksien 1 miljardista 400 milj tulee yteiskunnalta, eli verorahoista. Eli veronmaksajat maksavat alv:t ja saavat ne takaisin. Todellisuudessa taksit maksavatkin vain 600 milj tuloista alv:t. No ne ovat 60 milj. Kun tämä 60 milj jaetaan tasan n. 10 000 taksiyrittäjän kesken, saadaan alv:n osuudeksi keskimäärin 6000€. Kun tästä vähennetään ostojen alv:t, polttoaineet, huollot, korjaukset, pesut, tallivuokrat jne niin valtion alv kertymä takseista voikin olla negatiivinen. Eli taksit saavat valtiolta rahaa, kun muut yrittäjät joutuvat maksamaan. Tästä johtuen VM:ssä laskeskellaan, että nostetaan taksien alv samalle tasolle muiden kanssa. Veronmaksajille tällä ei ole merkitystä. Jos hintoja pitää vielä nykyisestä nostaa, niin voi matkustajat loppua ja uber valtaa lisää tilaa. Tämä alv-kannan muutos tarkoittaisi n. 12,7% hinnankorotusta. joten ei kannata hirveätä meteliä pitää näiden uber-kuljettajien veroasioista.
Ihan van sivusta kysyn.. ajatko edes taksia työksesi.. edes silloin tällöin, es kerran 3 vuoden aikana???

Oli muuten hieno laskelma tuosta alv:stä.. saanko käyttää tätä neronleimausta siihen perusteluna ettei mun nyt tämän selitelmän perusteella tarvitse tilittää alv:tä vaan jopa olisin saamassa alv:tä kun olen rehellinen yrittäjä? Otatko vastuun jos meneekin perseelleen ja mun pitääkin maksaa alv:tä valtiolle?

Ei kait tuossa tartte olla juristi kun kerran laki selkeästi kieltää henkilökuljetuksen ansaitsemistarkoituksessa ilman taksilupaa, ei tuossa mun mielest ol yhtään mitään epäselvää. Kukaan muuten ei varmasti "sattumalta" aja keskustaa hakemaan kaveria "jakamistalous" mielessään rahan takia.... kyllä se menee pimeän taksitoiminnan piikkii että napsahtaa.
Jos se nävertää tuo että taksit saavat tuloa yhteiskunnalta niin ensi kerralla elä käytä kelataksia.. kävele niin valtio säästää...
Pistä muksu pyöräilemään kouluun tai hiihtämään, elä ota kunnan järjestämään koulutaksia.. taas säästyy rahaa valtiolta.

No joo.. olkoot...
--Pankin ja Verottajan nöyrä orja--
Asemapaikat: Äänekoski/Suolahti

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ke Heinä 27, 2016 1:19 am

Kyllä kaikilla henkilökuljetusyrityksillä on sama 10% alv kanta, juna, laiva, lento, linja-auto, ambulanssi, taksi.
Ihmisen kuljetus ruumisautolla sisältää 24% alv;n, (muistaakseni) valitettavasti...
Ulkomaille suuntautuvasta henkilöliikennöinti matkasta alv on 0%.
Pääosin laiva, lentomatkustajat saavat 0 alvillista kuljetusta ulkomaan matkoistaan.
Ruotsin rajalla olevat suomen taksit ajavat ruotsiin suuntauvia kuljetuksia paljonkin 0 alv;lla.
Ulkomaille myytävästä tavarasta ei myöskää tarvitse maksaa alv;tä.

Alv kannat on valtion taholta määrätty, samoin kun taksiliikennelaki.

Kautta aikojen taksiliikennelaki on luettu niinkuin se on tarkoitettu, mielestäni siinä on selkeästi sanottu, ilman taksiliikennelupaa ei henkilöitä saa kuljettaa ansaitsemistarkoituksessa.

Alv;n osuus yritykselle on sivuseikka, kuten sanoin se on läpikulkuvero joka peritään asiakkaalta ja tilitetään valtiolle.
Olemme siis valtion ilmaisia veronkerääjiä, jos alv korotetaan peritään se asiakashinnoissa.
Mm. tarjouspyynnöt kysytään nykyään koulu, kela, sote, vpl, asiointireitti ym, yhteiskunnan ajoista verottomina, ja päälle tuleva alv % ilmoitettuna, jos alv % muutetaan valtion toimesta sopimuskauden aikana lisätään muutettu alv;n osuus kuljetushintoihin.


Ajatus ettei uberkuljettajien veroista kannattaisi kantaa huolta, juurihan joku oli kovasti huolissaan virallisten taksien saamasta alv;hyödystä, jollaista keräämme valtiolle, kuten kaikki muutkin henkilöliikenneyrittäjät.
Kuten sanoin alv on yrityksille läpikulkevero jota keräämme valtion puolesta.

Uber laskuttaa uberin tilanneelta asiakkaalta kyydin hinnan suoraan, ottaa päältä yhdysvaltoihin 20-25% ja tilittää ajon suorittaneelle kuljettajalle loput.
Tästä ei makseta mitään veroja Suomeen.
Lisäksi uberin asiakkailta perimät matkataksat muuttuvat erilaisten perusteiden mukaan, hinta on usein ollut Suoen taksitaksaa korkeammat.

Ihmeellistä ajattelua on että uberkuljettajien verotuksesta Suomessa luotettaisiin täysin ilman minkäänlaista seurantaa tai valvontaa, verojen ilmoittaminen jää täysin uber kuljettajan omaan harkinnan varaan ilmoitettavaksi, kaikkihan tietävät miten rehellisesti siinä käy…

mikkopoika
Viestit: 131
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 11:55 pm

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja mikkopoika » Ke Heinä 27, 2016 9:46 am

Ihmeellistä ajattelua on että uberkuljettajien verotuksesta Suomessa luotettaisiin täysin ilman minkäänlaista seurantaa tai valvontaa, verojen ilmoittaminen jää täysin uber kuljettajan omaan harkinnan varaan ilmoitettavaksi, kaikkihan tietävät miten rehellisesti siinä käy…
Päitsi kiihkouskovaisten mielestä joille höpsön ihana vaaleanpunainen hattara on parasta herkkua maailmassa... kunnes sokeriähkyn jälkeen tulee huono olo....
Eihän siin mitään jos tämä menee vapaaksi ja "jakamistalouden" alalle... vitun iso akvaario olkkariin ja sinne lauma kultakaloja uimaan... sitten on "seppo", "aapeli", "kalevi, ynnä muut 60 jakamistaloutta harrastavaa kuskia taloudessa, nippa alle 10k€/fisu niin ihan jees... toki akvaarion kulut verotukseen....

Onneksi Suomen valtion lipussa on jo valmiiksi Kreikan värit, pitää vain vähän muokata ulkoasua lipussa nii hyvää pukkaa....
--Pankin ja Verottajan nöyrä orja--
Asemapaikat: Äänekoski/Suolahti

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ke Heinä 27, 2016 10:53 pm

https://www.facebook.com/suomalainentaksi/?fref=ts
Tuolla myös uber "käsittelyssä"...

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja ajattelija » To Heinä 28, 2016 10:01 am

Päitsi kiihkouskovaisten mielestä
Kiihkouskovaisuus on molemmin puolin haitallista. Kyllä lakien säätäminen pitää perustua faktaan, ei fiktioon. Historiasta voidaan oppia ja toisaalta vain tyhmä toistaa samoja virheitä. Mutta faktan on oltava jotakin muuta, kuin mutua ja se on oltava tutkittua tietoa, ei tolppahuhua. Tolppahuhusta muodostuu helposti kiihkouskovaisuutta...
Alv;n osuus yritykselle on sivuseikka, kuten sanoin se on läpikulkuvero joka peritään asiakkaalta ja tilitetään valtiolle.
Olemme siis valtion ilmaisia veronkerääjiä, jos alv korotetaan peritään se asiakashinnoissa.
Näinhän se on kaikille yrityksille. Ja jos veron saaja, Suomen valtio, on päättänyt, ettei se ole kiinnostunut niiden yrittäjien alv:stä, joiden vuotuinen liikevaihto on alle 10000€, niin sitten asia on näin. Perussuomalaiset ovat jopa ehdottaneet rajan nostamista 35000€:oon. Mutta aikuisten oikeasti, mikä yritys toimii oikeasti 10000€:n liikevaihdolla, kyllä se on harrastus oman työn ohessa. Ja harrastustoiminnan ei pitäisi pystyä horjuttamaan alalla toimivien ammattilaisten yritystoimintaa. Taksiyrityksissä näyttää kuitenkin vahvasti siltä, että tämä harrastustoiminta ohittaa ammattilaisten toiminnan. Pitäiskö katsoa peiliin. Tämän ketjun aloituksessa olevasta linkistä voidaan lukea, että Uber-kuski oli tienannut lähes 13k€ kolmessa kuukaudessa, niin se tekee lähes 50k€/vuosi. Ei tällainen yritystoiminta ole enää harrastusta tai näpertelyä. Mutta jossain on käpyjä, jos harrastustoiminnasta tulee näin hyvä business kolmessa kuukaudessa!
Alv;n osuus yritykselle on sivuseikka, kuten sanoin se on läpikulkuvero joka peritään asiakkaalta ja tilitetään valtiolle.
Aika vaarallinen ajatusmalli. Kyllä alv on yritykselle aivan jotain muuta, kuin läpikulkuvero. Se vaikuttaa lopputuotteen hintaan ja on siten merkittävässä asemassa asiakkaan päättäessä ostotapahtumasta. Muutama vuosi sitten päätettiin kokeiluluonteisesti pienentää alv mm parturi/kampaamo yrittäjiltä siinä toivossa, että he hyödyntäisivät laskeneita hintojaan kehittämällä asiakkailleen uusia palveluja. Mitä tapahtui, hinnat eivät laskeneet ja vero palautetiin kokeilun jälkeen, koska sillä ei ollutkaan toivottavaaa työllistävää vaikutusta.
Ihmeellistä ajattelua on että uberkuljettajien verotuksesta Suomessa luotettaisiin täysin ilman minkäänlaista seurantaa tai valvontaa, verojen ilmoittaminen jää täysin uber kuljettajan omaan harkinnan varaan ilmoitettavaksi, kaikkihan tietävät miten rehellisesti siinä käy…
Näinhän se on kaikessa yritystoiminnassa. Vapaaehtoisestihan jokainen veroilmoituksen tekee ja verot maksaa. Kannustimena ja pelotteena toimii verotarkastus, jonka verottaja pyrkii tekemään viiden vuoden välein. Tämä siksi, että verosaatavat vanhenevat viidessä vuodessa, jollei niiden perintää ole aloitettu. Suomessa on jopa aloja, joiden toimioiden ei tarvitse lain mukaan käyttää edes kassakonetta. Mihinkä muuhun näiden yritysten verotus perustuu, kun täydelliseen rehellisyyteen? Kyllä epärehelliset yrittäjät enemmin tai myöhemmin putoavat pelistä.
Nykyisen taksitoiminnan puolustajat teilaavat LVM lausunnot ja ulostulot hyvin usein näin (lainaus facebookista "Suomalainen taksi")
Pursiaisen kirjoitusta, kuten muitakin LVM:n ulostuloja leimaa lähes täydellinen konkretian puute.
Onko taksiyrittäjien joukossa vuonna 2016 vielä yrittäjiä, jotka kuvittelevat, että ministeriön pitää kertoa "konkretiat". Sehän on yritysten tehtävä, ministeriö luo mahdolisuudet! Itse olen ajanut taksia 80-luvun puolesta välistä saakka, ensin kuskina, sitten yrittäjänä ja nyt ajan itse vähemmän käyttäen enemmän palkattua työvoimaa. Alaa on vaivannut koko ajan selkeä tulevaisuuden näkemisen ja sen seurauksena kehittämisen puute. Oikeastaa alan kehittäminen alkoi vasta, kun Uber tuli Helsinkiin. Ensin kiellettiin toiminnan tuovan mitään uutta, mutta kun asiakkaat, viranomaiset ja oikeastaan kaikki ryhtyivät kehumaan tätä aps:ia, oli taksienkin pakko antaa periksi ja ryhtyä kehittämään tätä omaa valopilkkuaan. Samalla tosin ryhdyttiin kehittämään myös tilausvälitysyhtiöiden ja yrittäjien välisiä sopimuksia, joilla kiristettiin yrittäjien mahdollisuutta "kokeilla jotain uutta" ja sidottiin ne entistä tiukemmin tilausvälitysyhtiöihin. Tilanne muistuttaa surkuhupaisuudessaan 80-luvun tilannetta, jossa jossain päin Suomea haastettiin taksiyrittäjiä oikeuteen tilausvälitysyhtiöiden toimesta, koska edistyneet yrittäjät olivat hankkineet puhelimen autoonsa, josta asiakkaat pystyivät tilaamaan kyydin suoraan haluamaltaan yrittäjältä. Kuvitelkaa tilannetta, jos tilausvälitysyhtiöt olisivat voittaneet oikeustaistelun, ei puhelimia autoissa!
Samoin taksiyrittäjien joukossa leviää täysin perättömiä "tietoja" Uberin kilpailuedusta. Esim. Facebookin "Suomalainen taksi" sivulla väitetään:
Kustannusetu luvallisiin takseihin nähden on noin 35 prosenttia, sillä pelkoa verovalvonnasta ei ole verottajan ollessa täysin tietämätön kuljettajien toiminnasta.
Mihin perustuu tämä 35 % kustannusetu? Mihin perustuu "tieto" siitä, ettei verottajalla ole tietoa?
Niinkin yksinkertainen asia kuin tavaran kuljettaminen vaati luvan.
toteaa LVM:n Harri Pursiainen. Pystyykö täällä kukaan perustelemaan miksi näin on?

Mariini
Viestit: 151
Liittynyt: Ti Marras 10, 2015 10:10 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja Mariini » To Heinä 28, 2016 11:10 am

Koska "tavaran" kokoa ja määrää ei ole määritelty ja kuitenkin sitä käsiteltäessä, kuormattaessa, kuljetettaessa ja purettaessa hommaa varten vaaditaan erilaisia vehkeitä ja koulutusta niihin, lopullisena tavoitteena, että tavara kulkee turvallisesti ehjänä perille. Mitä luulet mikä on harrastajan vastuu kun homma menee perseelleen, kuka kärsii vahingot kuin vastaanottaja? Ei ainakaan se harrastaja.

Käsittämätön ajatus, että ilman mitään valvontaa koulutuksen, velvoitteiden ja kaluston suhteen päästettäisiin toiset harrastamaan kun ne, jotka hommaa tekevät työkseen on pakotettu jatkuvaan "kortti siihen, jatkokoulutus tähän" rumbaan ja valvontaan, turvallisemmin ne hommansa hoitaa, jotka sitä jatkuvasti tekee!
"Juu on mä joskus nosturia käyttäny, voin mä nuo kattoristikot viedä, mullon kuorkki."
Kankaanpää

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja ajattelija » To Heinä 28, 2016 10:34 pm

Koska "tavaran" kokoa ja määrää ei ole määritelty ja kuitenkin sitä käsiteltäessä, kuormattaessa, kuljetettaessa ja purettaessa hommaa varten vaaditaan erilaisia vehkeitä ja koulutusta niihin, lopullisena tavoitteena, että tavara kulkee turvallisesti ehjänä perille. Mitä luulet mikä on harrastajan vastuu kun homma menee perseelleen, kuka kärsii vahingot kuin vastaanottaja? Ei ainakaan se harrastaja.

Käsittämätön ajatus, että ilman mitään valvontaa koulutuksen, velvoitteiden ja kaluston suhteen päästettäisiin toiset harrastamaan kun ne, jotka hommaa tekevät työkseen on pakotettu jatkuvaan "kortti siihen, jatkokoulutus tähän" rumbaan ja valvontaan, turvallisemmin ne hommansa hoitaa, jotka sitä jatkuvasti tekee!
"Juu on mä joskus nosturia käyttäny, voin mä nuo kattoristikot viedä, mullon kuorkki."
Ja tällä kaikella on mitä tekemistä sen kanssa, kuka yrityksen omistaa? Kuka tahansa saa perustaa lääkärikeskuksen, mutta vain ammattihenkilö voi toimia lääkärinä. Kuka tahansa saa perustaa viinakaupan, mutta viinaa ei saa myydä kuluttajalle. Kuka tahansa saa perustaa nosturiyrityksen. mutta asiakkaat haluavat ammattitaitoisen nosturikuljettajan. Kysymyshän kuului, että mikä tavaran kuljettamisesta tekee niin erikoisen, että se vaatii luvan? Tai vielä pidemmälle vietynä, miksi ihmisten kuljettamisen sallivia yrityksiä pitää määrällisesti rajoittaa. Miten sillä ely-keskuksen virkamiehellä, joka on koulutukseltaan juristi on tietotaito montako henkilökuljetusyritystä Suomessa tarvitaan. Koska sitä tietotaitoa ei ole kellään, niin miksi se pitää jonkun määrätä tietävän. Ei se rovaniemeläinen virkamies osannut päättää koska ja milloin kaupat saa pitää auki, joten annettiin se päätösvalta sille, joka sen parhaiten tietää, yrittäjälle. Ja jos yrittäjä ei tiedä ja osaa palvella asiakkaita, niin toinen yrittäjä tulee viereiseen rakennukseen ja tekee asiat paremmin.
Jos joskus olette lukeneet taksiliikennelakia, niin siellä määrätään virkamiehelle mahdoton tehtävä. Taksilupia pitää myöntää niin paljon:
Toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tulee vahvistaa lupien enimmäismäärät sellaiselle tasolle, että ne eivät rajoita taksipalvelujen saatavuutta myöskään vilkkaan kysynnän aikana eivätkä heikennä palvelujen laatua.
Miten virkamies päättelee, montako taksia tarvitaan "takavintturiin" pikkujouluna, jotta saatavuutta ei rajoiteta. Tai seuraava pykälä velvoittaa ottamaan huomioon yhdeksän eri kohtaa määritettäessä lupien määrää. Esim vuodepaikkatiheys on varmasti haastava laskea. Toisaalta mitä tekemistä saänkyjen lukumäärällä on taksien tarpeeseen? Lisätäänkö vai vähennetäänkö takseja, jos paikkakunnalle tulee sänkytehdas? Samoin katu- ja tieverkon pituus vaikuttaa taksien määrään. Laissa ei tosin sanota, että lisätäänkö vai vähennetäänkö takseja, jos kuntaan tehdään lisää katuja. Ja monta metriä tai kilometriä vaikuttaa taksien lukumäärään.
Laki siis määrää virkamiehelle mahdottoman tehtävän. Pitäisikö tehdä rikosilmoitus virkamiestä kohtaan, kun ei ole laskenut "takavintturin" vuodepaikkojen muutosta, jotta tietäisi taksien oikean määrän?

Mariini
Viestit: 151
Liittynyt: Ti Marras 10, 2015 10:10 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja Mariini » Pe Heinä 29, 2016 6:24 am

Vähän sama kuin Love FM toimilupa. Kukaan ei tiedä kuka on vastuuhenkilönä, vaikka asian pitäisi olla selkeästi julki ja toimiluvan päättävä taho on ihan huuli pyöreenä kun ohjelma onkin 1940-luvulta itärajan takaa.
Kankaanpää

veikko
Site Admin
Viestit: 759
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 5:51 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja veikko » Su Elo 14, 2016 8:30 pm

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016081 ... 1_uu.shtml

Poliisi ei kirjoita enään automaattisesti sakkoja vaan tekee rikosilmoituksen Uber kuljettajasta. Helsingissä siis näin. Muista kaupungeista ei ole tietoa.
Ex-Helsinki

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Su Elo 14, 2016 11:05 pm

Onhan toki tällä hetkellä varmasti jokaisella uber kuljettajalla varma tieto että, henkilöliikennöinti maksua vastaan suomessa ilman liikennelupaa ja ammattiajokorttia on laitonta... uber välitysyhtiöllä on tiedossa että, suomessa henkilöliikenteen harjoittamiseen tarvitaan henkilöliikennelupa ja ammattiajokortti...
Eli molemmat uberin osapuolet harjoittavat Suomessa tietoisesti rikollista liiketoimintaa...
Rangaistus pitää olla jo kovaa luokkaa...Onhan poliisille annettu liikenneministeriltä tiedot että, uberia on tiedotettu Suomen taksiliikennelaeista.

" Kiitämme yhteydenotostanne ja vastaamme ministeri Bernerin puolesta 15.6.2016 lähettämäänne sähköpostiin koskien taksiliikennettä.

Yhdysvaltalaisella Uberillä on kaksi päätoimintamallia. Ensimmäisessä mallissa kyydit välitetään kenelle tahansa auton omistajalle, joka on tehnyt sopimuksen Uberin kanssa ja suostuu noudattamaan Uberin omia ehtoja. Toisessa mallissa kyydit välitetään taksiluvan omaaville yrittäjille ja taksinkuljettajille.

Ministeriön käsityksen mukaan Uber itse ei ole taksiyritys vaan pelkästään älypuhelinsovellutuksen avulla kyytitilauksia välittävä yritys. Taksiliikennelaissa on säännelty jonkin verran varsinaisista taksien tilausvälityskeskuksista, mutta välitystoiminta ei vaadi mitään lupaa.

Uberin välittämiä kyytejä kuljettavalla henkilöllä pitäisi sen sijaan olla taksilupa jos hän kuljettaa henkilöitä ansiotarkoituksessa henkilöautolla. Kuljettajalla pitäisi tässä tapauksessa olla myös taksinkuljettajan ammattiajolupa.

Kuljetusten valvonta kuuluu kuitenkin poliisille. Viime kädessä lain oikea tulkinta ja se, rikkooko Uber itse tai sen välittämät kuljettajat lakia, on kuitenkin tuomioistuimen toimivallassa. Ministeriöllä ei ole asiassa toimivaltaa. Tähän mennessä on annettu kaksi päätöstä, joissa Uber kuljettajien toiminta on katsottu ammattimaiseksi ja täten luvattomaksi taksiliikenteen harjoittamiseksi.

Ministeriö on viestinnässään eri tavoin pyrkinyt tuomaan esiin sen, että kuljettajat toimivat yrittäjävastuulla ja voivat syyllistyä rangaistavaan tekoon mikäli ne hoitavat ajoja ilman taksilupaa. Ministeriö on myös antanut Uberille tietoa nykyisestä Suomen taksilainsäädännöstä.

Harmaan talouden osalta ministeriö viittaa veroviranomaisilta saamiinsa tietoihin, joiden mukaan Uberin kyytien ajamisesta saatu tulo on kuljettajan veronalaista tuloa, joka tulee ilmoittaa veroilmoituksella. Jos suorituksen saaja ei kuulu ennakkoperintärekisteriin, voi suorituksista syntyä niiden maksajalle ennakonpidätysvelvollisuus, jollei tästä velvollisuudesta vapauttavaa perustetta ole olemassa. Kyytien ajaminen kuuluu arvonlisäverovelvollisuuden piiriin, jos vuotuinen liikevaihto ylittää 10 000 euroa. Toimivalta Uberiin liittyvissä verotuskysymyksissä ja verovalvonnassa on Verohallinnolla. Verohallinnossa toimii Harmaan talouden selvitysyksikkö, joka seuraa ajankohtaisia ilmiöitä ja tekee selvityksiä, jos johonkin tiettyyn ilmiöön tai organisaatioon epäillään liittyvän harmaata taloutta.

Ystävällisin terveisin,

Laura Eiro
Yksikön johtaja, hallitusneuvos


Palaa sivulle “Taksiuutiset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija