Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

Taksi-aiheiset uutiset ympäri mailmaa ja suomesta.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
veikko
Site Admin
Viestit: 759
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 5:51 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja veikko » Su Heinä 24, 2016 8:42 pm

Mihinkä asian voisi ilmoittaa, jos tiedät laita eteenpäin...
Jos tietää henkilön joka uberia ajaa niin tekisin verottajalle ilmoituksen. Verottajaa kiinnostaa heti puuttua jos joku yrittää kusettaa rahaa niiltä.
Ex-Helsinki

Kornelius
Viestit: 30
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 10:48 pm

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja Kornelius » Ma Heinä 25, 2016 12:11 pm

Vieläköhän verottajan sivuille voi nimettömänä antaa vinkin veronkierrosta? Jospa kaikki,jotka moista Helsingin yössä epäilevät, alkaisivat ilmoittaa ainakin rekisterinumeron tuolle sivustolle. Tietysti auton omistajatkin saa muutamalla eurolla selville. Luulisi verottajan ainakin tutkivan asiaa, jos samasta autosta tai henkilöstä tulee useampia ilmoituksia.

Olen itsekin ihmetellyt tuota viranomaisten välinpitämätöntä suhtautumista asiaan, eihän tuo vaatisi kuin yhden viikonloppuyön poliiseilta; tilaisivat itse ubereitä läpi yön ja ottaisivat vetekseltään kiinni. Ja jos oikein haluavat päästä helpolla, niin hakuosoitteksi Pasilanrautio 11.
Helsinki

TheDevilHimself
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Marras 16, 2015 12:26 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja TheDevilHimself » Ma Heinä 25, 2016 12:24 pm

Kai te ymmärrätte että tuosta tulee valtavasti paperitöitä.
Monessa instanssissa. Ylinopeussakot saa paljon helpommin kerättyä ja paaaljon isommalta porukalta
Persettä penkistä nostamatta parhaimmillaan.

Sitten vielä yleinen mielipide, eli muutama toimittaja ja poliitikko tai semmoiseksi haluava
ja jotka viihtyvät myös somessa, ¨johtavat¨ ilmeisesti mielipideilmastoa
¨miksei taksilla voisi tehdä arkisia työmatkoja?¨ -porukan ja digi sitä ja digi tätä vallankumousväen säestäessä.



Kylläpä ulkomaanelävä (saksalainen) ihmetteli kun sanoin nopeusvalvontakamerasta paukahtavan
200€ sakon pienellä ylinopeudella. Heillä kun se on luokkaa 20€. Meillä ei hyysätä rikollisia!

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ma Heinä 25, 2016 1:43 pm

Lähetin viime kuussa liikenneministerille uber taksiliikennöinnistä kyselyn, jossa vaadin liikenneministeriä puuttumaan uberin välittämään laittomaan ja liikenneluvattomaan taksiliikennöintiin.
Liikenneministeriön hallitusneuvos vastasi liikenneministerin puolesta.
Tässä vastaus...
Kiitämme yhteydenotostanne ja vastaamme ministeri Bernerin puolesta 15.6.2016 lähettämäänne sähköpostiin koskien taksiliikennettä.

Yhdysvaltalaisella Uberillä on kaksi päätoimintamallia. Ensimmäisessä mallissa kyydit välitetään kenelle tahansa auton omistajalle, joka on tehnyt sopimuksen Uberin kanssa ja suostuu noudattamaan Uberin omia ehtoja. Toisessa mallissa kyydit välitetään taksiluvan omaaville yrittäjille ja taksinkuljettajille.

Ministeriön käsityksen mukaan Uber itse ei ole taksiyritys vaan pelkästään älypuhelinsovellutuksen avulla kyytitilauksia välittävä yritys. Taksiliikennelaissa on säännelty jonkin verran varsinaisista taksien tilausvälityskeskuksista, mutta välitystoiminta ei vaadi mitään lupaa.

Uberin välittämiä kyytejä kuljettavalla henkilöllä pitäisi sen sijaan olla taksilupa jos hän kuljettaa henkilöitä ansiotarkoituksessa henkilöautolla. Kuljettajalla pitäisi tässä tapauksessa olla myös taksinkuljettajan ammattiajolupa.

Kuljetusten valvonta kuuluu kuitenkin poliisille. Viime kädessä lain oikea tulkinta ja se, rikkooko Uber itse tai sen välittämät kuljettajat lakia, on kuitenkin tuomioistuimen toimivallassa. Ministeriöllä ei ole asiassa toimivaltaa. Tähän mennessä on annettu kaksi päätöstä, joissa Uber kuljettajien toiminta on katsottu ammattimaiseksi ja täten luvattomaksi taksiliikenteen harjoittamiseksi.

Ministeriö on viestinnässään eri tavoin pyrkinyt tuomaan esiin sen, että kuljettajat toimivat yrittäjävastuulla ja voivat syyllistyä rangaistavaan tekoon mikäli ne hoitavat ajoja ilman taksilupaa. Ministeriö on myös antanut Uberille tietoa nykyisestä Suomen taksilainsäädännöstä.

Harmaan talouden osalta ministeriö viittaa veroviranomaisilta saamiinsa tietoihin, joiden mukaan Uberin kyytien ajamisesta saatu tulo on kuljettajan veronalaista tuloa, joka tulee ilmoittaa veroilmoituksella. Jos suorituksen saaja ei kuulu ennakkoperintärekisteriin, voi suorituksista syntyä niiden maksajalle ennakonpidätysvelvollisuus, jollei tästä velvollisuudesta vapauttavaa perustetta ole olemassa. Kyytien ajaminen kuuluu arvonlisäverovelvollisuuden piiriin, jos vuotuinen liikevaihto ylittää 10 000 euroa. Toimivalta Uberiin liittyvissä verotuskysymyksissä ja verovalvonnassa on Verohallinnolla. Verohallinnossa toimii Harmaan talouden selvitysyksikkö, joka seuraa ajankohtaisia ilmiöitä ja tekee selvityksiä, jos johonkin tiettyyn ilmiöön tai organisaatioon epäillään liittyvän harmaata taloutta.

Ystävällisin terveisin,

Laura Eiro
Yksikön johtaja, hallitusneuvos
Tuo 10 tonnin raja /säännön mukainenkaan liikennöinti ei ole taksilain mukaan sallittua Suomessa, Suomen taksilaki kieltää selkeästi ansaitsemistarkoituksessa kaikenlaisen henkilöiden kuljettamisen maksua vastaan ilman asianmukaista taksiliikennelupaa ja ammattiajokorttia.
LVM jättää "kätevästi" vastauksessaan ko. lainkohdan kokonaan huomioimatta, tai mainitsee sen mutta ei tiedosta huolimatta ole siihen puuttunut ??? .
Laki on kyllä taksiliikenteen harjoittamisesta täysin selvä, eikä siinä pitäisi olla viranhaltijoillakaan mitään epäselvää tulkintaa.
Eli suomen nykyisen taksilain mukaan EI SAA henkilöliikennettä harjoittaa missään tapauksessa ilman lain vaatimaa liikennelupaa ja taksiammattipätevyysajokorttia
Liikennelupa ja ammattiajokortti pitää siis olla myös ns. alle 10 tonnin tienaavilta...
Mitenkä ns. virallisen taksin ajaessa uberin kautta, uberhan laskuttaa asiakasta suoraan, tässäkin jää alv, ja muutkin verot kuljettajan harkinnan mukaan ilmoitettavaksi, eli harmaalla alueella liikutaan tältäkin osin...

mikkopoika
Viestit: 131
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 11:55 pm

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja mikkopoika » Ti Heinä 26, 2016 12:21 am

Pitäsikö laittaa lisäkysely jossa käytetään viitteen ko. henkilön vastausta...

Voisiko siellä olla töissä mielensäpahoittajaj joka joutuu vastaamaan jos kysyy kysymyksiä joihin on jo vastattu ja annettu valheelisia vastauksia ja väittämiä.

Ihanaa todeta että veroeuroille on todellakin vastinetta...
Voi vitun ikenet....
--Pankin ja Verottajan nöyrä orja--
Asemapaikat: Äänekoski/Suolahti

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ti Heinä 26, 2016 12:50 am

Senverran #ituttaa ko. viranomaisten välinpitämättömyys laittomasti liikennöivän uber kuljettajien asiassa että," laitoin rikospoliisille asiasta rikosilmoituksen / tutkintapyynnön liitteenä em. LVm;n vastaus...
Tämän päivän Suomessa Yrittäjän pitää näemmä suojella itse itseään kun viranomaiset ei tee lain noudattamiseksi mitään...

Ps.
Pojalla vakiomopo (manki) joka kulki alamäessä/myötätuuleen 47 km/h, (poliisi mittasi) lunastimme kilvet takaisin, katsastimme uudestaan ja maksoimme sakot nöyrästi näinkin suuresta rikoksesta... ;)

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ti Heinä 26, 2016 8:00 am

Rikokseen yllyttäminen ja avunanto on uberin osuus...

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ti Heinä 26, 2016 10:51 am

Kannattaisiko miettiä muutaman kerran mitä tekee, ettei vaan tee asialle haittaa.

Asiat pitää suhteuttaa oikeisiin mittasuhteisiin ja Suomessa lain rikkomisesta aiheutuneet seuraukset on säätänyt eduskunta. Viranomaiset toimivat lakien mukaan. Se, että Uber-kuljettajan ei tarvitse maksaa alv:tä toiminastaa perustuu ihan Suomen lakeihin. Sama laki koskee kaikkia suomalaisia, 10000€ vuodessa saa myydä ilman alv velvoitetta. Tosin ei silloin saa vähentää alv:eja ostoistakaan. Taksitoiminnassa todellinen alv-tilitys on aika pientä, myynnistä maksetaan 10 % ja ostoista vähennetään 24 %. Esim auton vaihdossa välirahasta saa vähentää 24 %. Aika harva taksiyritys maksaa oikeastaan yhtään alv:ia autonvaihtovuonna. Tämän on nyt VM julkisuuteenkin ilmoittanut. VM ilmoitti, kuinka vähän taksitoiminnasta kertyy alv tuloja, joten viranomaiset ampuvat alas pikkuhiljaa kaikki taksialan perustelut.

Uber on todettu monessa yhteydessä olevan Suomen lain mukaista toimintaa. Ajaminen sitä vastoin ei ole. Tosin tähän asiaan saadaan lopullinen vastaus vasta sitten, kun viimeinen oikeusaste on siellä nyt pyörivistä jutuista tuomionsa antanut. Sitä varmasti poliisikin odottaa, ennen kuin ryhtyy lisätoimiin.

Miksi sitten poliisi ei välttämättä tutki näitä juttuja, johtuu siis lainsäätäjistä, ei poliisista. Luvattomasta taksiliikenteestä säädetty rangaistus on 6 - 20 päiväsakon arvoinen rikkomus, joka löytyy oheisen linkin kohdasta sivulta 101 kohdasta 437 https://poliisi.fi/instancedata/prime_p ... 5e4d2ad288
Tätä maksimissaan 20 päiväsakkoa voi verrata siihen, että tämän saman ohjeen mukaan (sivulla 155 taulukko 4) jopa 27 km ylinopeudesta voi saada samansuuruisen rangaistuksen. Tätä taulukkoa lukiessa huomaa, että tätä luvatonta taksiliikenteen harjoittamista ei käsitellä missään tapauksessa rikoslain perusteella, toisin kun esim. ylinopeutta. Kaiken kaikkiaan eduskunta on taksiliikennelakia säätäessään todennut luvattoman taksiliikenteen harjoittamisen hyvin pieneksi rikkomuksesksi, ei siis edes rikokseksi.
Poliisin on pakko priorisoida tutkintansa resurssiensa ja rikosten vakavuuden mukaan. Tämähän on nyt ollut paljonkin esillä, ettei poliisi pysty hoitamaan kaikkia juttuja. Esim. minä sain tutkimisen lopettamispäätöksen siviiliautooni kohdistuneesta ilkivallasta.

Lisäksi nyt taitaa tilanne olla se, että julkinen mielipide on taksiliikenteen vapauttamisen puolella. Ilman sarvia ja hampaita tuntuisi kyllä tosi oudolta, että kaikki muu yritystoiminta Suomessa olisi vapaasti perustettavissa, mutta taksiyritys ei. Nyt taitaa olla keskitytty jo apteekkien toiminnan vapauttamiseen.
Senverran #ituttaa ko. viranomaisten välinpitämättömyys laittomasti liikennöivän uber kuljettajien asiassa että," laitoin rikospoliisille asiasta rikosilmoituksen / tutkintapyynnön liitteenä em. LVm;n vastaus...
Ihan mielenkiinnosta, minkä vastauksen sait rikosilmoitukseesi?

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ti Heinä 26, 2016 6:37 pm

Laiton taksihenkilökuljetus ansaitsemistarkoituksessa ei ole tällä hetkellä sallittua, ei 10 tonnin rajaan asti, eikä sen jälkeenkään ilman lain määräämää liikennelupaa.

Alv on yrittäjälle lakisääteinen läpikulkuvero, joka peritään asiakasmaksussa.
Henkilöliikentessä oleva (pienempi alv)10% alv on asiakkaiden etu, jos alv;tä nousee lisätään se suoraan hintoihin.

Satunnainen ylinopeus on pieni rike ? Kyllä ne rikkeet kirjataan poliisin tietokantaan.
Ajappa kolme ylinopeutta vuoden sisällä niin poliisisetä kutsuu sinut kamarille ja ottaa kortin pois, tällöin asia tulkitaankin jo rikokseksi, josta seuraa huomattavasti suurempi rangaistus.

On aivan eriasia jäädä kiinni luvattomasta taksiliikennöinistä satunnaisesti kerran ja saada siitä muutama päiväsakko, näinhän on ollut ennen mobiiliaikaa.
Toistuvasti tapahtuva lain rikkominen tulkitaan rikokseksi, josta voidaan määrätä ankara rangaistus ja rikoksentekoväline takavarikoidaan valtiolle
.
Uber ja sen kuljettajat harjoittavat tietoisesti ammattimaista, suunniteltua, järjestäytynyttä ja suomessa laitonta henkilöliikennöintiä.

Em. LVM;n vastauksessaan kertoo, että LVM on tiedottanut uberia Suomen taksiliikennelaista ja tarvittavista liikenneluvista, eli uberilla ovat tietoisesti jatkaneet laitonta toimintaansa ja välittävät kuljetustilauksia liikenneluvattomille yksityisautoilijoille.

Lain mukaan kun rikos on harkittua ja suunnitelmallista, tulee siitä myös suurempi rikos, josta tulee määrätä kovemmat rangaistukset.

Suuri osa taksinkäyttäjistä puoltaa nykyistä maan kattavaa selkeää ja turvallista taksijärjestelmää.


Ps. uberin toiminta on parhaillaan tutkinnassa, ja valvontaa tehostetaan myös kentällä…

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ti Heinä 26, 2016 10:58 pm

Laiton taksihenkilökuljetus ansaitsemistarkoituksessa ei ole tällä hetkellä sallittua, ei 10 tonnin rajaan asti, eikä sen jälkeenkään ilman lain määräämää liikennelupaa.
Kun en ole juristi ja vahvasti epäilen, ettei Palkkionmetsästäjäkään ole kovin monella oikeusopin tunnilla istunut, niin en ottaisi asiaan noin jyrkkää kantaa. Tätähän ne oikeudessa tutkivat ja päätös tullee reilun vuoden päästä, jollei jatku vielä siitä eteenpäin. Taksiliikennelaissa on todella epäselvästi kirjoitettu, ketä laki koskee
Tätä lakia sovelletaan ammattimaiseen henkilöiden kuljettamiseen tiellä henkilöautolla
. Mitä tarkoittaa tämä ammattimainen? Verottajan mielestä yritystoiminta on "näpertelyä" alle 10 k€ liikevaihdolla. Kelan mielestä töissäkäynti edellyttää vähintään 6,82€ tuntipalkkaa tai 54,56€ päiväpalkkaa. Jos jokainen työpäivä, eli 250 päivää, tekee töitä 8 tuntia, niin vuosiansion pitää olla vähän yli 13 k€. Oikeus varmaan näitä pähkäilee ja päätöksen aikanaan tekee.

Toinen juttu on tämä alv:ien kanssa hurskastelu. VM:n mukaan taksien yhteenlaskettu liikevaihto on noin 1 miljardi. Tästä alv: n osuus on 100 mil ja siitä vähennetään ostojen alv:t niin saadaan nettomaksut. Mutta VM.n mukaan taksien 1 miljardista 400 milj tulee yteiskunnalta, eli verorahoista. Eli veronmaksajat maksavat alv:t ja saavat ne takaisin. Todellisuudessa taksit maksavatkin vain 600 milj tuloista alv:t. No ne ovat 60 milj. Kun tämä 60 milj jaetaan tasan n. 10 000 taksiyrittäjän kesken, saadaan alv:n osuudeksi keskimäärin 6000€. Kun tästä vähennetään ostojen alv:t, polttoaineet, huollot, korjaukset, pesut, tallivuokrat jne niin valtion alv kertymä takseista voikin olla negatiivinen. Eli taksit saavat valtiolta rahaa, kun muut yrittäjät joutuvat maksamaan. Tästä johtuen VM:ssä laskeskellaan, että nostetaan taksien alv samalle tasolle muiden kanssa. Veronmaksajille tällä ei ole merkitystä. Jos hintoja pitää vielä nykyisestä nostaa, niin voi matkustajat loppua ja uber valtaa lisää tilaa. Tämä alv-kannan muutos tarkoittaisi n. 12,7% hinnankorotusta. joten ei kannata hirveätä meteliä pitää näiden uber-kuljettajien veroasioista.


Palaa sivulle “Taksiuutiset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija