Taksiauton kiinteät kulut

Helsinki ja lähialueet.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
DigiTaxi
Viestit: 7
Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 9:56 am

Taksiauton kiinteät kulut

ViestiKirjoittaja DigiTaxi » Ke Touko 03, 2017 9:50 am

Mitkä ovat taksiauton kiinteät kulut Helsingissä ja Uudellamaalla 2017(ilman autokustannusta) ?

Tausta-artikkeli
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... reilu-euro

elreino
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 8:03 pm

Re: Taksiauton kiinteät kulut

ViestiKirjoittaja elreino » To Touko 04, 2017 8:36 am

Uusimaa ltx:
Tilausvälitys n.230€/kk
Vakuutukset(täydet bonarit)n.260€/kk
Ajoneuvovero ja käyttisvero:n.51€/kk
Mittarin(semel) ylläpito:n.69€/kk
Kirjanpito:125€/kk
Pesupaikan vuokra:70€/kk
Yel:mulla 550€/kk
Lisäksi varmasti satunnaisia pienempiä kustannuksia tulee varmasti, mutta ihan kaikkea on varmaan turha listata.
Joku voi listaan lisätä jos jotain unohtui?

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Taksiauton kiinteät kulut

ViestiKirjoittaja ajattelija » To Touko 04, 2017 3:33 pm

Nämä lehtiartikkelit ovat monessa mielessä harhaanjohtavia. Taksissa, kuten kaikissa muissakin yrityksissä, on sekä kiinteitä, että muuttuvia kustannuksia. Jos nämä kustannukset halutaan kohdistaa yksittäiseen taksimatkaan, niin pitää tietenkin tietää montako taksimatkaa vuodessa tehdään.

Suomessa taksit ajavat KESKIMÄÄRIN, noin 80000 km /vuosi ja myynti on noin 110 000€/vuosi. Tällöin voidaan helposti laskea, että 20€ kyytejä pitää ajaa noin 5 500 kpl. Kokonaiskilometrit kun jaetaan tällä 5 500 kyydillä, niin saadaan yhtä kyytiä kohden noin 14,5 km. Kun tiedetään, että maksetut kilometrit ovat noin 50 % kokonaiskilometreistä, päästään keskimäärin noin 8 km kyydin pituuteen. Tämä kyyti maksaa noin 12,50€ + lähtömaksu 5,90€ / 9,00€. Eli kokonaishinta on noin 18,50 € - 21,50 €. Joten keskimäärin 20€ on hyvä karkea matkan hinta, koska kokonaishintaan sisältyy yleensä aina myös hieman odotusta/hidasajoa.

Näin laskennan pohjana voidaan siis perustellusti käyttää 110 000€:n vuosimyyntiä, eli 100 000€ liikevaihtoa 80 000km vuotuisia kilometrejä. Näin laskien "elreino:n" kustannukset ovat
tilausvälitys 0,50 €/kyyti
vakuutukset 0,57€/kyyti
verot 0,11€/kyyti
mittarikulut 0,15€/kyyti
kirjanpito 0,27€/kyyti
pesupaikka 0,15€/kyyti
YEL 1,2€/kyyti
Yhteensä kyydin KIINTEIKSI kustannuksiksi saadaan siis 2,95€/kyyti. JOS auton alviton hinta on vaikkapa 32 000€, niin silloin auton kulut ovat 8 000€/vuosi (ensimmäisen vuoden poistot, vähenee auton vanhetessa) ja kyytiä kohden poistot tekevät 1,45 €/kyyti. Huolto ja rengaskulut ovat molemmat noin 2 sent/km, joten ne tekevät vuodessa yhteensä noin 3200 ja siten 0,58€/kyyti. Eli autoon ja sen ylläpitoon menee noin 2€/kyyti. Näin laskien päädytään siihen, että kiinteät ja muuttuvat kulut ovat noin 5€/kyyti. Jos ajatetaan 100% kuljettajalla, niin kuljettajan palkka sivukuluineen on noin 50€ liikevaihdosta, eli tässä tapauksessa noin 9€/kyyti. Tällöin kokonaiskulut ovat noin 14€/kyyti ja kyydistä saatiin siis 20€ ja verottomana noin 18€. Eli 20 kympin kyydistä jää noin 4€. Jos taas ajaa kaiken itse, niin silloin kyydistä jää noin 13€. Vuositasolla tämä tarkoittaa siis sitä, että itselle jää joko 22 000€ (kuskeille sivukuluineen 49500€) tai 71 500€. Laskenta siitä, että kannattaako kuljettajaa käyttää on mielenkiintoinen. Jos kuljettajan käyttö LISÄÄ auton myyntiä, niin se saattaa olla järkevää, sillä silloin kiinteiden kustannusten osuus / kyyti vähenee. Tosin muuttuvien kustannusten suhteen saattaa tulla kasvua. Mutta jos kuljettajaa käyttää vain ostaakseen itselle vapaa-aikaa, niin tällöin vapaa-ajalle tulee yllättävän kova hinta... Toisaalta toisen auton kiinteät kustannukset ovat merkittävästi halvemmat (ainakin YEL jää kokonaan pois). Näillä luvuilla toinen auto jättääkin 100% kuskilla ajatettuna yli 28k€. Kaksi autoa jättää itselle näillä luvuilla 50k€.
Jokainen voi tietenkin laskea omat kulunsa tarkasti omasta kirjanpidostaan. Nämä luvut ovat KESKIMÄÄRÄISIIN kilometreihin ja myyntiin perustuvia ja "elreinon" ilmoittamiin kuluihin perustuvia. Eli siis täysi teoreettisia lukuja, mutta osoittaa miten näitä jokaisen kannattaa omalta kohdalta pyöritellä...

elreino
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 8:03 pm

Re: Taksiauton kiinteät kulut

ViestiKirjoittaja elreino » Pe Touko 05, 2017 4:49 am

Ajattelijalta ihan hyvät laskelmat, vaikka ovatkin suuntaa antavat ainoastaan.
Omalla kohdallani vuotuinen liikevaihto verollisena jäi viimeksi 91000 euroon sekä maksettujen ja ajettujen kilometrien suhde jäi 48%.
Olen huomannut että jos liikevaihto kasvaa, niin myös valitettavasti tuo maksettujen ja ajettujen kilometrienkin suhde huononee kuten huononee myös auton tuntituottokin.
Täällä etelässäkin on kuitenkin hyvin suppeat markkinat sekä kysyntä.
Toivottavasti sitä "piilokysyntää" osuu omalle kohdalle tulevaisuudessa enempi.

johelin
Viestit: 235
Liittynyt: To Marras 19, 2015 3:57 am

Re: Taksiauton kiinteät kulut

ViestiKirjoittaja johelin » Su Touko 07, 2017 9:06 am

Jossain vaiheessa laskin vuoden osalta, että kulut olisivat kuussa noin välillä 3000e alv0 - 4000 e sis. alv.24, sisältäen auton (~1000e) ja polttoaineet (500-800e). Työntekijäkulut erikseen, työntekijän ajamasta jää firmalle noin 48% alv0, kun palkkaprosentti on 38%+lomat.

Näillä luvuilla sitä voi jonkin verran haarukoida, paljonko pitäisi kuukausituottoa saada, jotta voi itselleenkin palkkaa nostaa. Helposti vaan arviot kallistuvat optimistisen puolelle, niin oman kuin kuljettajienkin suorituksen suhteen.
Asemapaikka: Hki

xerox
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Marras 24, 2015 8:33 pm

Re: Taksiauton kiinteät kulut

ViestiKirjoittaja xerox » Su Touko 07, 2017 7:28 pm

Itse kummeksuin kyllä noita laskelmien jyvityksiä yhden matkan osin, edes teoriassa.

Ne kun muuttuvat sillä hetkellä kun pitäisi maksaa sairausajan palkkaa tai kolarikorjauksia.

Työntekijän sairastuminen tai kolhut syövät katteet pitkäksi aikaa. Ja vain toiseen voi vaikuttaa työnantaja.

Ei näkynyt mainittuja laskelmissa?

Mitäpä näistä, jännän äärellä sitä ollaankin, että miten tulevat muutokset vaikuttavat työsuhteen ehtoihin alalla, saattaa tulla ns kiinteitä kuluja, jos haluaa oikeita työntekijöitäkin.






Palaa sivulle “Uudenmaan keskustelut”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa