Mielipiteitä laatujärjestelmästä ja laatusopimuksesta

Helsinki ja lähialueet.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
DigiTaxi
Viestit: 7
Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 9:56 am

Mielipiteitä laatujärjestelmästä ja laatusopimuksesta

ViestiKirjoittaja DigiTaxi » La Maalis 05, 2016 10:57 am

Mitä mieltä laatujärjestelmästä ja siihen liittyvästä laatusopimuksesta ?

Laatujärjestelmä
http://www.taksihelsinki.fi/fi/laatu#ov ... ext=fi/htd

Sopimus
http://www.taksihelsinki.fi/sites/defau ... t_2015.pdf

johelin
Viestit: 235
Liittynyt: To Marras 19, 2015 3:57 am

Re: Mielipiteitä laatujärjestelmästä ja laatusopimuksesta

ViestiKirjoittaja johelin » La Maalis 05, 2016 12:44 pm

Ihan hyvä, jos sillä voidaan rajoittaa kehityskelvottoman työvoiman tuloa alalle. Meinasin kirjoittaa osaamattoman, mutta kukaan ei ole mestari alussa.
Asemapaikka: Hki

DigiTaxi
Viestit: 7
Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 9:56 am

Re: Mielipiteitä laatujärjestelmästä ja laatusopimuksesta

ViestiKirjoittaja DigiTaxi » Su Maalis 06, 2016 4:35 pm

Yleensä juridisesti sitovaa sopimusta tehdessä, siinä on molempien osapuolien allekirjoitukset, joilla sitoudutaan molemminpuoleisesti edistämään yhteistä asiaa.

"Sopimuksessa" on 35 kohtaa, joita kuljettaja sitoutuu noudattamaan. Nämä ovat kaikki varmasti hyviä ja tärkeitä asioita, joilla ylläpidetään laatua ja saadaan asiakkaat pysymään tyytyväisenä. Tilastot ovat varmasti parantuneet.

Mutta mitkä ovat ne asiat tässä sopimuksessa, joihin toinen osapuoli allekirjoituksellaan sitoutuu laadun ylläpitämiseksi ? Näitäkin asioitakin olisi varmaan helppo löytää ja niitä voisi laittaa myös paperille (esim sitoumus jatkokouluttaa). Nykyinen "sopimus" on enemmänkin kuljettajan sitoumus noudattaa sääntöjä sekä olla valmiina ottamaan "piiskaa" jos on tehty virhe.

Verrataanpa asiaa vaikka kasvatusmetodiin, vaikka kuljettajien tulee olla aikuisia. Jos kotona tai koulussa olisi pitkä lista asioista, joita tulee noudattaa ja jos ei noudateta niin annetaan rangaistus. Virheen tehneistä rangaistuksen saaneista lapsista saattaa tulla ennen pitkää katkeria jos asioita ei sitouduta säännöllisesti ja lempeästi kouluttamaan. Eli asiat pitää ensin ensisijaisesti sisäistää. Rangaistuksen ei pitäisi olla virheestä ensimmäinen seuraus vaan virheen tehneen tulisi sitoutua nuhteluun tai jatkokoulutukseen. Vasta sen jälkeen rangaistaan, jos rikkeet ovat tahallisia tai toistuvia. Toki suuremmasta rikkeestä laitataan jäähylle tai rangaistaan myös heti. Rangaistuksen suuruuteenkin pitäisi vaikuttaa onko ensikertalainen ja mikä on tausta ja aikaisempi kokemus (yrittäjä, renki) sekä tahallisuus. Voisiko pitkään jatkunut virheettömyyskin estää yhden rangaistuksen.

Pitää myös ottaa huomioon, että laatua ei saada koskaan ilmaiseksi. Taksikuljettajan työ on erittäin vaativaa ja raskasta. Vastaavasti palkka jää paljon pienemmäksi kuin monilla muilla matalapalkka-aloilla. Tämä aiheuttaa suuren vaihtuvuuden ja erittäin suuren koulutustarpeen.
Viimeksi muokannut DigiTaxi, Su Maalis 06, 2016 4:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

johelin
Viestit: 235
Liittynyt: To Marras 19, 2015 3:57 am

Re: Mielipiteitä laatujärjestelmästä ja laatusopimuksesta

ViestiKirjoittaja johelin » Su Maalis 06, 2016 4:48 pm

Onhan siinä kuitenkin kaksi mahdollisuutta, ota tai jätä. Laatuattribuutin saa pois itse pyytämällä, jos kokee sen haittaavan liikaa työntekoa.
Asemapaikka: Hki

veikko
Site Admin
Viestit: 759
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 5:51 am

Re: Mielipiteitä laatujärjestelmästä ja laatusopimuksesta

ViestiKirjoittaja veikko » Su Maalis 06, 2016 5:23 pm

Olen sikäli kyllä samaa mieltä dixitaxin kanssa että jotain porkkanaa kannattaisi välitysyhtiön tarjota kuskeille jotka tekevät hyvää työtä ja jotka saavat hyvää asiakaspalautetta.
Ex-Helsinki

Charun
Viestit: 77
Liittynyt: To Joulu 24, 2015 9:08 am

Re: Mielipiteitä laatujärjestelmästä ja laatusopimuksesta

ViestiKirjoittaja Charun » Su Maalis 06, 2016 11:51 pm

Olen sikäli kyllä samaa mieltä dixitaxin kanssa että jotain porkkanaa kannattaisi välitysyhtiön tarjota kuskeille jotka tekevät hyvää työtä ja jotka saavat hyvää asiakaspalautetta.
"Laatu+", joka myönnetään asiakaspalautteen ja/tai esim. vuoden moitteettoman (ei valituksia/huomautuksia asiakkailta/tarkuilta) työn pohjalta..?
Ensimmäisestä virheestä tippuu Laatuun ja esim. asiakkaille mahdollisuus tilata plussalla oleva kuski niin halutessaan (esim. yritysvieraiden kohdalla monelle tuntuu olevan tärkeää, että kuljettaja avaa oven ulkokokautta, joka tuntuu ikävästi olevan täysin arpapeliä, vaikka Laatu-kuljettaja noutamaan tulisikin).
Asemapaikka: Helsinki

kakkosnelonen
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 10:28 pm

Re: Mielipiteitä laatujärjestelmästä ja laatusopimuksesta

ViestiKirjoittaja kakkosnelonen » Ma Maalis 07, 2016 8:38 am

Olen sikäli kyllä samaa mieltä dixitaxin kanssa että jotain porkkanaa kannattaisi välitysyhtiön tarjota kuskeille jotka tekevät hyvää työtä ja jotka saavat hyvää asiakaspalautetta.
Idea on erinomainen, toteutus ehkä hankalampi, esim. onko palkkion antaminen työnantajan harkinnassa/päätettävissä vai välitysyhtiön, kuljettajahan on työsuhteessa autoilijaan, ei välitysyhtiöön.

Monastihan palkitsemisen ansaitseva kuljettaja oletusarvoisesti ajaa km. parempia kassoja ja pitää auton kunnossa, jne., aika monessa aikaisemmassa työpaikassa ko. "ansioilla" on sitten saanut tulospalkkion, esim. 1 kk:n ylimääräisen palkan jouluna - siinä olisi jo porkkanaa.

Jos sitten noin korkea palkitseminen on taloudellisesti mahdotonta, esim. jotain 100-500 euron lahjakortteja, vast., niihin varmaan yhteistyökumppanitkin osallistuisivat osin. Nythän jaetaan kahvilippuja hyvän asiakaspalautteen perusteella, mutta kahvilipuilla ei kuuhun mennä, toki ajatus on "jalo".

Zombaaja
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 2:16 pm

Re: Mielipiteitä laatujärjestelmästä ja laatusopimuksesta

ViestiKirjoittaja Zombaaja » Ma Maalis 07, 2016 8:12 pm

Perusperiaate laatujärjestelmässä on mielestäni hyvä. Sillähän pyritään saamaan alalle asiallisia kuskeja.

Mutta sellainen puute siinä minusta on, että nykyisellään tulee joskus fiilis, että systeemi nimenomaan tarjoaa lähinnä keppiä, ei niinkään porkkanaa. Selkeät ja avoimen tahalliset ylilyönnit toki rangaistuksensa ansaitsevat, mutta joku tahaton pienempi moka jos tulee, niin siinä tapauksessa en näe rangaistuksen antamista parhaana vaihtoehtona. Siis ihan pedagogisesta perspektiivistä tarkasteltuna. Järjestelmän pitäisi olla kannustava ja neuvova yleisfiilikseltään, ei pelkästään virheistä armotta rankaiseva. Tapauskohtaista tämä ojentaminen tietysti on, mutta sittenkin. Sävy tulisi olla erilainen. Tai no, näin tämän itse koen. Joku muu voi nähdä asian eri tavalla.

En tiedä tarvitseeko sen "porkkanan" välttämättä olla rahallisesti kovin tuntuva palkkio tms, voi olla vaikea järjestää, mutta rehellinen kiitoskin, ryyditettynä jonkin sortin lahjuksella, voisi toimia. Tai mahdollisesti joku bonuspistejärjestelmä, jossa pisteitä kertyisi tietty määrä per virheetön kuukausi vaikkapa ja niillä pisteillä sitten voisi vaikka kerran vuodessa saada jonkun lahjan tyyliin kahdenhengen päivällinen hyvässä ravintolassa, lippuja urheilu- ja kulttuuritapahtumiin jne. Riippuen vähän siitä mitä yhteistyökumppaneilla ja mahdollisilla muilla tukijoilla olisi kulloinkin tarjota. Ehkä jopa niin, että palkkionsaaja voisi hiukan valita parin vaihtoehdon väliltä.

xerox
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Marras 24, 2015 8:33 pm

Re: Mielipiteitä laatujärjestelmästä ja laatusopimuksesta

ViestiKirjoittaja xerox » La Huhti 02, 2016 1:10 am

Aiemmat keskustelijat ovat päässeet ongelman ytimeen, laatujärjestelmä on todellakin tarpeellinen erinäisten ylilyöntien kitkemiseksi. Kuitenkaan se ei oikeastaan tarjoa yhtään mitään vastineeksi. Eikä se kyllä oikeasti ole mikään tae yhtään mistään.

Minusta nämä mukahauskat sössötykset laatutiedotteissa pistää vain vihaksi. On kiistämätön tosiseikka, että sieltä löytyy käsittämätöntä urpoturpoa töistä (ja myös vastaavia asiakkaita), mutta onko se nyt ihan paras metodi yrittää tyylikkäästi vittuilla kun on mokattu. "Datakieltoa kuukausi kunnes löytää korkeasaareen apinahäkkiin uudenmaankadulta, sekä jättää röyhtäilemättä matkalla ja ajelis vaikka liikennesääntöjenkin mukaan".

HTD:n palveluita olen käyttänyt vain käsipystyinä, silloin hyväksyn ennakoitavan epätasalaatuisuuden. Aina harmittaa kun löytyy se (positiivinen) poikkeus sääntöön, mutta vaikka kuinka upeaa palvelua ajoittain saakin, niin sitten useimmiten se on kaikkea muuta tai sitten vaan totaalisen keskinkertaista.

Kantasuomalaisilla elämäntapataksareilla vähintään tuntuu olevan vankka mielipide koiran kuljettamiseen heidän pyhässä ajoneuvossaan, saattaa mennä fengshuit pilalle kun se siinä jalkatilassa matskustaa vs. se keskiolutbaarin iloisen marinoidusti tuoksahtava tähdellisen tärkeä asiakas.

Toisaalta se Teemun pesti on myöskin ihan yhtä epäkiitollinen, yritä nyt sitten tehdä jotain kun työvälineet on about yhtä surkeet kuin työnantajalla palkatessa henkilöä alalle...

veikko
Site Admin
Viestit: 759
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 5:51 am

Re: RE: Re: Mielipiteitä laatujärjestelmästä ja laatusopimuksesta

ViestiKirjoittaja veikko » La Syys 10, 2016 10:43 am

Olen sikäli kyllä samaa mieltä dixitaxin kanssa että jotain porkkanaa kannattaisi välitysyhtiön tarjota kuskeille jotka tekevät hyvää työtä ja jotka saavat hyvää asiakaspalautetta.
Idea on erinomainen, toteutus ehkä hankalampi, esim. onko palkkion antaminen työnantajan harkinnassa/päätettävissä vai välitysyhtiön, kuljettajahan on työsuhteessa autoilijaan, ei välitysyhtiöön.

Monastihan palkitsemisen ansaitseva kuljettaja oletusarvoisesti ajaa km. parempia kassoja ja pitää auton kunnossa, jne., aika monessa aikaisemmassa työpaikassa ko. "ansioilla" on sitten saanut tulospalkkion, esim. 1 kk:n ylimääräisen palkan jouluna - siinä olisi jo porkkanaa.

Jos sitten noin korkea palkitseminen on taloudellisesti mahdotonta, esim. jotain 100-500 euron lahjakortteja, vast., niihin varmaan yhteistyökumppanitkin osallistuisivat osin. Nythän jaetaan kahvilippuja hyvän asiakaspalautteen perusteella, mutta kahvilipuilla ei kuuhun mennä, toki ajatus on "jalo".
Mun mielestä palkinnon ja valinnan pitäisi tehdä välitysyhtiön. Koska he usein sen palautteen ottavat vastaan. Myöskin taksitarkastajat voisivat päättää palkinnon saajista.

Ja myöskin välillä aika pienistä mutta hyvistä suorituksista pitäisi palkita. Jopa siitä jos taksitarkastaja havaitsisi erityisen siististi pukeutuvan ja käytöksisen kuljettajan siistillä autolla. Tällä viestitetään näille huonosti pukeutuville ja käyttätyville että noudattamalla siisteyssääntöjä siitä saa hyvää. Palkinto voi olla tyyliin leffaliput kahdelle tms.
Ex-Helsinki


Palaa sivulle “Uudenmaan keskustelut”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa