Maailma muuttuu

Ei paikkakuntiin sidottu taksikeskustelu.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Maailma muuttuu

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ma Maalis 27, 2017 10:08 pm

Eduskunnan liikennevaliokunta on saanut lausuntonsa liikennekaaresta valmiiksi. Ensimmäinen huomio oli se, että lain nimi muuttuu "liikennekaaresta" "liikenteen palveluiksi".

Suurin toiminnallinen muutos näyttää tulevan tilausvälityskeskuksille. Nykymuotoiset tilausvälityskeskukset eivät pysty jatkossa enää noudattamaan lakia, jotain todella uutta on kehitettävä. Vai miten kuvittelette onnistuvan lain vaatiman hinnan kertomisen samalla, kun asiakas taksin tilaa. Eihän "keskusneiti" voi tietää kyydin hintaa, koska ei tiedä mikä auto kyydin kuittaa. Ja vaikka kaikki välityksessä olevat yrittäjät sopisivatkin saman hinnan, niin miten kuvittelette keskuksen kykenevän luettelemaan tilaajalle kaikki eri hintavaihtoehdot. Laki vaatii "Henkilöliikennettä tarjoavan luvan haltijan sekä välityspalvelun tarjoajan on annettava matkustajalle ennen taksimatkan alkamista tai tilauksen vahvistamista tieto matkan kokonaishinnasta veroineen tai, jos täsmällistä hintaa ei voida ilmoittaa etukäteen, hinnan määräytymisen perusteet veroineen."
Jos keskusneiti unohtaa kertoa "koiralisästä", niin sitä ei voi autossa periä. Tai miten nyt kukin kyytinsä hinnoittelee. Kilpailuviranomaiset tuskin hyväksyvät vaikkapa Lähitaksin tai HTD:n välityksessä oleville kaikille autoille samaa hintaa. Eli keskus odottaa kuka kyydin kuittaa ja kertoo hinnan. Asiakas ei hintaa hyväksy, joten kyyti perutaan ja odotetaan seuraavaa kuittaajaa?
Tämä tarkoittanee sitä, että nykyiset välityskeskukset tulevat "hajoamaan" useisiin pienenpiin keskuksiin, jotka kilpailevat keskenään erityyppisillä hinnoitteluilla. On myös vaikea kuvitella, että sadat, jopa tuhannet saman nykyisen keskuksen alaisuudessa toimivat yrittäjät saisivat sovittua yhtenevän hinnoittelun. Tämä vaatimus pakottanee taksin tilaukset aplikaatioiksi ja kuten kaikki tiedämme, niin Valopilkussa ei ole tätä hinnan ilmoitusominaisuutta. Tältä osin maailma TODELLA MUUTTUU!!!
Erilaiset taksikortit ilmeisesti katoavat markkinoilta, sillä liikennevaliokunta vaatii "Lippu- ja maksujärjestelmien myyntirajapinnan avaaminen perushintaisen kertamatkaan oikeuttavan lipputuotteen osalta muille palveluntarjoajille on esityksen mukaan vähimmäisvaatimus kaikille tie- ja raideliikenteen henkilökuljetus- ja välityspalvelujen tarjoajille". Tässä siis vaaditaan, että tarjotessaan välityspalvelua on tarjottava myös kaikille avointa lippua. Eli todennäköisesti välityskeskukset tulevat luopumaan kaikista maksuvälineistä ...??

Toinen merkittävästi muuttuva asia on taksamittari. Jatkossa taksamittari voidaan korvata muulla laitteella "...jolla saavutetaan vastaava mittaustiedon luotettavuus sekä tiedon suojauksen taso.. Se ei liene iso ongelma, mutta vaatimus siitä, että verottaja pääsee laitteeseen sisälle muodostunee haasteelliseksi. Lisäksi vaaditaan. "On tärkeää, että tiedot tallentuvat siten, että verottajalla on mahdollisuus tarkistaa suoritetut ja vastaanotetut maksut." Nythän taksamittarista hukka-ajot/kuitin korjaukset jäävät vaille selitystä. Kuitin kohdalla vaatimuksena on "Kuittia vaatimalla ehkäistään harmaata taloutta, koska tällöin maksu tallentuu luotettavasti ja verottajalla on mahdollisuus tarkistaa suoritetut maksut."

Taksinkuljettajan vaitiolovelvollisuus poistetaan. Yrittäjän kannalta tilalle tullee liikesalaisuuden suoja ja Kela-välitys kokee melkoisen muutoksen, kun henkilötietojen siirtelyyn puututaan "Valiokunta toteaa, että rajapintojen avaamisessa tulee huomioida henkilötietojen ja liikesalaisuuksien suojaaminen asianmukaisesti. Esityksessä tarkoitetun avoimen rajapinnan kautta ei lähtökohtaisesti tule siirtää henkilötietoja.

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Maailma muuttuu

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ma Maalis 27, 2017 11:01 pm

... ennen parempaa tietoa taksikekskuksiin liittyy autoilijat jotka ovat ilmoittaneet keskuksien laatimat hinnat, ja kun taksat eivät perustu kilometri tai aika mittaukseen, saadaan periä alueittain ns. sopimushintaa.
Ajattelija on näitä uberin miehiä, joten jätetään hänen aivoituksensa omaan arvoonsa... mm. liikennekaaren esityksessä maininta että, ajetaan korvausta vastaan, mutta ei tulonhankkimistarkoituksessa.
Uusi taksilaki kaatuu ennekuin se on voimassa, se on varmaa.
Taksamittari jollain älykännykällä tullaan kieltämään, koska niitähän voi jokainen laittaa autoon vaikka kymmenen ja jokaiseen sen kymmenen eri oplikaatiota, verottaja eikä kukaan muukaan voi seurata mitä kukakin on tienannut.
Harmaa talous lisääntyy ja tulojen ja verojen ilmoittaminen on jokaisen "liikennöintiä" harrastavan oman tunnon kysymys. :D
Liikennekaaren Taksilaki on susi jo syntyessään...
Nykytaksoilla meillä täällä maaseudulla taksiajosta km/juoksu jää n. 0.78 euroon /km, siihen sisältyy 10% alv.
Bernerin visio on että robottiautotaksit ajavat 0.50 €uron hintaan vuonna 2025, visio on aivan tuulesta temmattu.
Kustannukset ovat jopa robottiautossakin, ja kustannukset nousevat tuohon 2025 vuoteen mennessä niin paljon ettei ole mahdollistakaan.
Suomen päättäjät ovat digikiimassa unohtaneet erään tarkeän seikan... jonkun pitää elää taksiliikennöinnillä.

Haluaisin nähdä robottiauton maanantaiaamuna Suomen talvessa viikonlopun jäljiltä... :D

... digi ei tuo Suomen taksiliikennöintiin mitään kustannustehokasta uutuutta, että hinnat voisi laskea nykyisestä, päinvastoin ne tulee nousemaan vapautuksen myötä, sanokoot kuka muuta tahansa...

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Maailma muuttuu

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ti Maalis 28, 2017 12:30 am

Ehkä palkkionmetsästäjänkin kannattaa lukea ja perehtyä itse uuteen "Lakiin liikenteen palveluista". Ei siis ole eikä tule "liikennekaarta"! Eikä myöskään tule olemaan mitään "taksilakia". Kaikki kumipyöräliikenne on jatkossa yhden lain alla, taksit, kuorma-autot ja linja-autot. Sama laki.

Muutama vuosi sitten liikenneluvat muuttuivat määräaikaisista ikuisiksi. Nyt nämä "ikuiset" luvat palaavat takaisin määräaikaisiksi. Tämä siksi, koska laki käsittelee nyt kaikkia lupia tasapuoleisesti. Jatkossa ei taksilla saa edes kuljettaa tavaroita, vanha alle 100 kg:n raja poistui. Tavarat vie tavara-autot tai linja-autot, taksit vievät vain ihmisiä! Tosin tähän voi varauksella tulla vielä Valtioneuvoston asetus...

Palkkiometsästäjä voisi kertoa, että missä kohden liikennekaaren esityksessä mainitaan "ajetaan korvausta vastaan, mutta ei tulonhankkimistarkoituksessa". Ei ehkä kannata uskoa kaikkia huhuja. Laissa on määritetty ensimmäisen luvun ensimmäisessä pykälässä:

Tässä laissa tarkoitetaan:
1) ammattimaisella kuljettamisella tiellä henkilöiden tai tavaroiden kuljettamista tiellä tulonhankkimistarkoituksessa korvausta vastaan;
2) kuljetuspalvelulla henkilöiden tai tavaroiden kuljettamista ammattimaisesti;
3) taksiliikenteellä ammattimaista henkilöiden kuljettamista tiellä ajoneuvolaissa (1090/2002) tarkoitetulla henkilöautolla, pakettiautolla, kuorma-autolla, kolmipyörällä, kevyellä nelipyörällä tai raskaalla nelipyörällä;
4) välityspalvelulla kuljetusten välittämistä korvausta vastaan lukuun ottamatta palvelua, jossa välitetään vain palveluntarjoajan omia kuljetuksia;
5) liikennepalvelulla mitä tahansa julkista tai yksityistä liikenteeseen liittyvää palvelua tai palveluyhdistelmää, jota tarjotaan yleisölle tai yksityiseen käyttöön;
6) liikkumispalvelulla liikennepalveluja ja niihin välittömästi liittyviä tukipalveluja, kuten välityspalveluja, tietopalveluja ja pysäköintipalveluja;
7) yhdistämispalvelulla matkaketjujen ja muiden palvelukokonaisuuksien muodostamista korvausta vastaan yhdistelemällä eri palveluntarjoajien liikkumispalveluja.


Valiokunnassa asiaa on käsitelty, ja valiokunta on kirjannut asiasta seuraavan lausuman:

Ammattimaisen liikenteen määritelmä
Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota ammattimaisen kuljettamisen määritelmään.
Sekä talousvaliokunnan että liikenne- ja viestintävaliokunnan asiantuntijakuulemisissa osa asiantuntijoista on pitänyt ammattimaisen liikenteen määritelmässä korvausta vastaan edellytyksen rinnalla käytettyä tulonhankkimistarkoituksen kriteeriä ongelmallisena. Talousvaliokunta on kuitenkin
lausunnossaan myös viitaten verotuksen lähtökohtiin päätynyt johtopäätökseen, että korvausta vastaan kriteeri yhdessä tulonhankkimistarkoitus-käsitteen kanssa varmistaa parhaiten sen, ettei esitys merkitse tiukennusta nykytilaan muun muassa kimppakyytien osalta.
Korvauksen periminen on perusedellytys sille, että liikenteen harjoittamista voidaan pitää ammattimaisena.
Tämän lisäksi esityksen mukaan tulee arvioida, tapahtuuko korvauksen maksaminen liikenteenharjoittajan tulojen hankkimisen tarkoituksessa. Tulonhankkimistarkoitus on jo tällä hetkellä sekä joukkoliikennelain että taksiliikennelain käsitteistöön kuuluva kriteeri. EU:n liikenteenharjoittaja-
asetuksessa kyseistä käsitettä ei käytetä, mutta asetuksessa ei myöskään ole selkeää yhtenäistä määritelmää, joka kattaisi sekä henkilö- että tavarankuljetukset. Liikenne- ja viestintäministeriön antaman selvityksen mukaan tulonhankkimistarkoitus-käsite on suomalaisessa
ammattiliikennelainsäädännössä jo käytössä, ja sen säilyttäminen yhdessä korvausta vastaan kriteerin kanssa turvaa nykyisen käytännön säilymisen esimerkiksi kimppakyytien osalta.


Palkkiometsästäjän väittämänä olen "näitä uberin miehiä". Tämä ei ainakaan vielä pidä paikkaansa, mutta asia on tutkinnassa. Olen nyt pitänyt reilun vuoden kirjaa kaikista kyydeistä. Kyydit olen jakanut seuraavasti:
- Kela-kyydit
- shl/vpl mukiset kyydit
- tilausvälityskeskuksen kautta välitetyt MUUT kyydit
- omat tilaukset
- pystypokat
Tämän jälkeen olen laittanut ylös näistä kyydeistä saadut korvaukset ja kyytien välityksestä aiheutuneet kustannukset.
Kela on ilmoittanut, että heillä on jatkossa kaksi vaihtoehtoa, joko he ilmoittavat hinnat, millä heille ajavat autoilijat saavat ajaa tai he kilpailuttavat autoilijat. Tämä kilpailutus tullee varmasti tapahtumaan suuren sote-uudistuksen myötä, jolloin nykyiset sairaanhoitopiirit lakkaavat olemasta ja siirrytään suurempiin sote-alueisiin. Tämänhän pitäisi tapahtua jo vuoden 2018 alussa. Tällöin varmasti Suomeen jää korkeintaan yhtä monta Kela-keskusta, kuin on sote-alueitakin. Eihän voida kuvitella tilannetta, jossa useampi tilausvälitysyhtiö välittäisi kyytejä samoille sairaaloille. Samoin soteen kuuluu shl ja vpl mukaiset kuljetukset, nekin jäävät kunnilta pois ja siirtyvät samoille sote-alueille. On siis oletettavaa, että nämä saman hallinnon kyydit välitetään samasta tilausvälityskeskuksesta. Nämä kyydit sitten maksavat "autoon toimitettuna" jotakin. Mutta jotta niitä välitettäisiin minun autoihin, niin pitää tietenkin pärjätä kilpailussa. Koska asemapaikkasäännökset muuttuvat, on tietenkin helpompi tarjota autojaan useammalle alueelle ajoon.
Tilausvälityskeskuksen muut ajot ovat varsinkin arkipäivisin todella vähäisiä ja olenkin ryhtynyt erottelemaan viikonloppuiltaisin tulevat kyydit arkikyydeistä. Nyt näyttää siltä, että tämä uberin perimä välitysprosentti onkin arkikyydeissä pieni!!! Eli jatkossa ehkä kannattaa ajaa sote-alueen Kela-kyytejä sekä vpl ja shl kyytejä. Tämän lisäksi päivisin saattaisi olla uber houkutteleva vaihtoehto?!?! Tämän jälkeen on hyvin vahvasti mietittävä, kannattaako autoja ajattaa ollenkaan viikonloppuisin...??? Ongelma vain on siinä, että uber ei toimi muualla kuin Helsingin seudulla. Vielä?

Onko muuten nämä Tuup-alueiden autoilijat huomanneet, että tämän vuoden lopulla Tuup ja VR ryhtyvät kyydeissä yhteistyöhön. Mitä tällä on merkitystä? Paljonkin. VR omistaa käytännössä maa-alueet, joilla rautatieasemien läheisyydessä toimivat taksitolpat sijaitsevat. Voi olla, että näille tolpille ei ole jatkossa asiaa muilla kuin yhteistyöautoilla (=Tuub). Näinhän se on Vantaan lentoasemallakin, erillismaksu, jolla alueelle pääsee.

Näyttää vahvasti siltä, että tulevaisuudessa on hyvin tarkkaan selvitettävä kenen ajossa autonsa pitää. Ainakin nykyisellä toiminta-alueellani viikolla päivisin kela, vpl ja shl kyydit muodostavat noin 75% ajetuista kyydeistä. Omat ja pystypokat muodostavat 15-20% ja välitysyhtiölle jää ainoastaan 5 -10%. Tärkeä kysymys kuuluukin, että paljonko näistä 5-10% kannattaa maksaa saadakseen ne autoonsa? Nämä luvut vaihtelevat paikkakunnittain varmasti todella paljon, mutta se on varmaa, että tätä minun 5-10% osuutta tulen tarkastelemaan todella kriittisesti!

Eli edelleen, maailma muuttuu ja minun mielestä on parempi olla muutoksessa mukana, kuin harata vastaan ja toivoa, että mikään ei muuttuisi.

On muuten mielenkiintoista laskea myös sitä, että millä hinnalla kannattaa ajaa. Palkkionmetsästäjän kertomalla juoksulla ei minun autoni kannattaisi liikkua ollenkaan. Kyllä juoksun on oltava yli kaksinkertainen Palkkionmetsästäjän juoksuun verrattuna. Tosin en tiedä Palkkionmetsästäjän ajamia kilometrejä, mutta mikäli ne ovat merkittävästi suuremmat kuin omani, niin kyllä tuollaisellakin juoksulla pärjää. Kun kuljettajan kustannukset auton myynnistä ovat noin 50%, jää Palkkionmetsästäjälle 0,39€/km. Minulla auton pääomakulut, polttoainekulut, renkaat, huollot ja pesut ovat noin 0,25€/km, niin tällöin jää jäljelle vain 0,14€/km. Joten kilometrejä tarvitaan paljon saadakseen homma kannattavaksi...

jenkula
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Syys 20, 2016 7:17 pm

Re: Maailma muuttuu

ViestiKirjoittaja jenkula » Ti Maalis 28, 2017 7:46 pm

Ekana sanon että on parempi kuin hyvä että jotain muutosta saadaan taksirintamalle,muutos voi olla osalle niin hankalaa että pitää lappu laittaa luukulle,mutta mitä sitten?Vahvat ja kyvykkäät ne pärjää muillakin aloilla,eikai se taksihomma mikään poikkeus ole.Mitenkäs semmonen homma,ettei hankkis omaa lupaa ollenkaan vaan "liisais" siltä lupaa jolla semmonen on,auto ja muut vermeet olis sitten omasta takaa?Eikös se niin ole että luvallisella saa olla autoja vaikka kuinka paljon jatkossa?Idea tossa olis se että saa itse päättää ajaako ollenkaan ,ja jos ajaa niin milloin.

toitsuboitsu
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Marras 20, 2015 9:34 pm

Re: Maailma muuttuu

ViestiKirjoittaja toitsuboitsu » To Maalis 30, 2017 12:10 pm

Onkos kellään mitään visiota mitenkä tolpat tulevat menemään vapautumisen jälkeen?

Nykyisille tolpille uudet tulokkaat eivät mahdu, eivätkä ne sieltä keikkaa saisi muutenkaan, koska Ainakaan htd tuskin ottaa välitykseensä Abdia -95 ooppelilla, jossa käy vain käteinen. Oletan, että vapautumisen alussa alalle ryntää satamäärin innokkaita tulijoita kullankiilto silmissä, kunnes hetken päästä totuus iskeekin silmille.

Kornelius
Viestit: 30
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 10:48 pm

Re: Maailma muuttuu

ViestiKirjoittaja Kornelius » Pe Maalis 31, 2017 3:33 am

Ja taksikaistathan menettävät täysin merkityksensä, kun berneriläisessä maailmassa niillä saa körötellä kuka tahansa. Tosin viranomainenhan tätä tulee valvomaan silmä kovana, kuten hinnoitteluakin.
Helsinki

Kornelius
Viestit: 30
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 10:48 pm

Re: Maailma muuttuu

ViestiKirjoittaja Kornelius » Pe Maalis 31, 2017 3:36 am

Ja eihän sitä tolpalle yhden asiakasta paluukyydille odottavan täyspitkän rekan lisäksi sitten muita mahdukkaan.
Helsinki

veikko
Site Admin
Viestit: 759
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 5:51 am

Re: RE: Re: Maailma muuttuu

ViestiKirjoittaja veikko » Ma Huhti 10, 2017 4:26 am

Onkos kellään mitään visiota mitenkä tolpat tulevat menemään vapautumisen jälkeen?

Nykyisille tolpille uudet tulokkaat eivät mahdu, eivätkä ne sieltä keikkaa saisi muutenkaan, koska Ainakaan htd tuskin ottaa välitykseensä Abdia -95 ooppelilla, jossa käy vain käteinen. Oletan, että vapautumisen alussa alalle ryntää satamäärin innokkaita tulijoita kullankiilto silmissä, kunnes hetken päästä totuus iskeekin silmille.
Varmaan sekin tulee vaikuttamaan missä tolppa on. Esim Hartwall Areena tuskin haluaa tolpalleen mitään koijareita.
Ex-Helsinki

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Maailma muuttuu

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Pe Huhti 14, 2017 11:25 am

Lvm;n pitäisi viimein herätä todellisuuteen...
http://tuomaskayhko.fi/2017/04/13/jakam ... 98-bensaa/

""
Julkaistu 13.4.2017 kirjoittanut Tuomas Käyhkö
Jakamistalous on katastrofi ympäristölle, LVM miettii 98 bensaa?

Aikaa on nyt kulunut 6 vuotta, siitä kun Uber, Lyft ja muut jakamistaloustaksit aloittivat toimintansa New Yorkin kaupungissa. Uuden kauniin maailman, jakamistalouden, seurauksena 2015 – 2016 metro menetti 6 – 7 miljoonaa matkaa ja bussit noin 12 miljoonaa matkaa. Nämä matkat tehtiin pääasiassa ns. yksityisautoilla. Yhteensä se tarkoitti 900 miljoonaa ajokilometria yksityisautoilla lisää ja 3 – 4 % lisääntynyttä liikennettä. (Lähde: New York City Streetblog). Tämä ei ole mitenkään kestävää kehitystä ilmaston, ympäristön, talouden tai julkisen liikenteen kannalta. Chrysler 300 2006-2010 mallilla CO2 päästöjä tuli vuodessa New Yorkiin 198 000 000 kilogrammaa, huom. kilogrammaa… Tätä ei kompensoida luopumalla 98 oktaanisesta bensasta, ihan edistyneenä arvionakin, joku insinööri varmaan laskee nopeasti paljonko alkoholia pitää lisää Helsingin alueella bensaan, että pysytään edes nykyisissä lukemissa.

LVM perustelee uutta lakia liikenteen palveluista, myös sillä että, uudet tekniikat ja mahdollisuudet vähentävät taksien tyhjänä ajoa ja tätä kautta nostavat käyttöastetta sekä kannattavuutta. Voittajana tietysti on asiakkaat alentuneina hintoina ja taksit parantuneella liikevaihdolla. Palataanpa hetkeksi NYC Streetblogin selvitykseen jakamistalouden vaikutuksesta liikenteeseen.

Luvallinen taksi New Yorkissa ajaa tyhjänä keskimäärin 7 – 8 mailia jokaista 10 mailin matkaa kohden. Sitten jakamistalouskulkuneuvo, joka siis LVM:n mukaan on tehokkain ja aina se lähin auto, heillä tyhjänä ajoa on 12 – 13 mailia jokaista 10 mailin matkaa kohden. Kuulostaako tämä nyt siltä, mitä ministeriö meille lupaa, vai onko jälleen kerran valmistelussa vain luotettu jakamistalousyhtiöiden antamiin tietoihin? Mistään ei tunnu löytyvän faktaa tukemaan ministerinkin ääneen sanomia arvioita.

Voisiko olla niin, että New York onkin ns. yksittäistapaus, ja muualla asiat on paremmin, ainakin Suomessa ne tulevat olemaan paremmin. Kurkistetaan sitten toiseen kaupunkiin, Lontooseen, missä jakamistalous on kehittynyt liiketoiminnaksi. (Rumpujen kolinaa…) Vuodesta 2009/10 vuoteen 2015 ”private hire taxis”, jotka sisältävät Uberin lukumäärä nousi yli 40000 tuhannella ajoneuvolla. Pelkkiä Uber autoja tuosta määrästä on 25000 kpl. Näiden 2 kaupungin kokemusten perusteella ei voi muuta kuin todeta kaksi isoa asiaa. Ensiksikin yksityisautoilu ei vähene jakamistaloudessa, se lisääntyy, ja yhteiskunnan tukema julkinen liikenne tarvitsee entistä enemmän taloudellista tukea. Toiseksi Suomessa tarvitaan isoja leikkauksia päästöihin, jos laki liikenteen palveluista todellakin tulee voimaan, joka New Yorkin ja Lontoon kokemusten pohjalta, tulee lisäämään päästöjä, sekä ruuhkia.

Kestävä kehitys ja vihreä talous, nousee parhaiten kehittämällä nykyistä julkista liikennettä ja nykyistä maailman parhainta taksijärjestelmää."""

elreino
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 8:03 pm

Re: Maailma muuttuu

ViestiKirjoittaja elreino » Pe Huhti 14, 2017 9:05 pm

Onkos kellään mitään visiota mitenkä tolpat tulevat menemään vapautumisen jälkeen?

Nykyisille tolpille uudet tulokkaat eivät mahdu, eivätkä ne sieltä keikkaa saisi muutenkaan, koska Ainakaan htd tuskin ottaa välitykseensä Abdia -95 ooppelilla, jossa käy vain käteinen. Oletan, että vapautumisen alussa alalle ryntää satamäärin innokkaita tulijoita kullankiilto silmissä, kunnes hetken päästä totuus iskeekin silmille.
Useat maanomistajat jotka haluavat takse tontilleen eli tontilleen tolpan palvelemaan omaa asiakaskuntaansa tulevat vuokraamaan näitä tolppapaikkoja. Näinhän se toimii tallinnassakin. Tietyn hotellin edustalla on ainoastaan tietyn firman autoja ja tietyn nähtävyyden edustalla on tietyn firman autoja. Niin sairaalat kuin kunnat ja vr:rrä, hotellit jaffaareenat kuin muut vastaavat tulevat tekemään vuokrasopimukset tolpistaa firmojen lanssa. Nyt välitysyhtiöiden edustajien vaan pitää neuvotella parhaat tolpat parhaaseen hintaan ja mahdollisimman pitkillä sopimuksilla ettei uudet firmat pääse väliin.






Palaa sivulle “Yleinen taksikeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija