Sakkoputki: huonoa tuuria vai mitä ihmettä?

Muut kuin taksiaiheiset kekustelut.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
hvainion
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 4:05 pm

Re: Sakkoputki: huonoa tuuria vai mitä ihmettä?

ViestiKirjoittaja hvainion » Pe Huhti 15, 2016 7:59 am

Yksi vaihtoehto mitä voisi harkita, olisi ajaa rajoituksen mukaan, niin ei tarvitseisi pelätä kortin (ja ansiotulojen) menettämistä kokonaan määräajaksi. Lisäksi säästöä tulisi ainakin sakkojen verran, lisäksi polttoainekuluissa, jarrujen vähäisempänä kulumisena, tuulilasin kiveniskeymien vähenemisenä jne jne. ja joskus se 1 sekunnin ja reilun 20metriä lyhyempi pysähtymismatka mitä jo kuivalla asfaltilla 120km/h -> 100km/h nopeuden eroilla tulee, saattaa säästää paitsi oman/työnantajan auton korjauskuluissa tuhansia euroja, mutta myös parhaimmillaan oman tai toisen hengen.

Elämä on valintoja. Tee toki omasi omien ajatustesi mukaan.

Oman reilun 20 vuoden autoiluhistoriani aikana itse olen päätynyt siihen lopputulemaan, että säästän jo kokonaisuutena niin paljon ajamalla rajoitusten mukaan, ettei ylinopeus ainakaan ns. päivittäisajoissa koskaan ole se valituksi tuleva valinta. Kulloinkin ja kulloisellakin tieosuudella käytössä olevat rajoitukset riittävät aivan mainiosti.

Saabnisti
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 6:53 pm

Re: Sakkoputki: huonoa tuuria vai mitä ihmettä?

ViestiKirjoittaja Saabnisti » Pe Huhti 15, 2016 5:29 pm

Tai sitten voi vaikka laittaa auton kokonaan seisontaan, niin säästyy vielä lisää polttoainetta, jarruja ja tuulilaseja. Silloin veroja ja vakuutuksia ei tarvitse myöskään maksaa. Eikä ainakaan varmasti joudu liikenneonnettomuuteen.
Asemapaikka: Tanpere
Taksismi on sairaus.

TheDevilHimself
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Marras 16, 2015 12:26 am

Re: Sakkoputki: huonoa tuuria vai mitä ihmettä?

ViestiKirjoittaja TheDevilHimself » Pe Huhti 15, 2016 8:40 pm

Ongelmaa ei olisi ajaa rajoitusten mukaan, mutta kun siellä on aina niitä jotka ajavat alle rajoitusten, hyytyvät mäkiin ja mutkiin,
varovat kaikkea mahdollista kuten vastaantulijoita, kolmioristeyksiä, omia tunteitaan, meteoriitteja....
Ei tämmöisten perässä nykien voi normaalilla itsesuojeluvaistolla varustettu ihminen jännittää kilometrikaupalla että mitähän seuraavaksi.
Helpoin, taloudellisin ja turvallisin ratkaisu on painaa ohi vaikka pientä ylinopeuttakin.

Toinen juttu on sitten se hereillä pysyminen, varsinkin pitkillä matkoilla. Vaikka sitten siviilissä.
Autolla ajaminen ei ole enää niin jännää, että se yksin riittäisi. Jos mä olen ajanut vaikkapa kesälomalla Posiolta
Puolangalle niin voin vakuuttaa ettei siinä ole montaa metriä nopeusrajoitusten mukaan ajettu. Joskus voi
tietenkin fiilistellä hitaammassakin vauhdissa, yleensä ei.

hvainion
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 4:05 pm

Re: Sakkoputki: huonoa tuuria vai mitä ihmettä?

ViestiKirjoittaja hvainion » La Huhti 16, 2016 8:13 am

Ongelmaa ei olisi ajaa rajoitusten mukaan, mutta kun siellä on aina niitä jotka ajavat alle rajoitusten, hyytyvät mäkiin ja mutkiin,
varovat kaikkea mahdollista kuten vastaantulijoita, kolmioristeyksiä, omia tunteitaan, meteoriitteja....
Ei tämmöisten perässä nykien voi normaalilla itsesuojeluvaistolla varustettu ihminen jännittää kilometrikaupalla että mitähän seuraavaksi.
Helpoin, taloudellisin ja turvallisin ratkaisu on painaa ohi vaikka pientä ylinopeuttakin.

Sitä enemmänhän niitä tötteröitä, hitaasti tirruuttavia juntteja tulee perä edellä vastaan, mitä enemmän itse ajaa yli nopeusrajoitusten. Lisäksi järkevän turvavälin pitäen, ennakoiden, ei tarvitse sen ylivarovaisen edellä menevän jokaiseen jarrun painallukseen itsekin jarrua painaa. Korkeintaan löysää vakionopeussäätimen hetkeksi. Mutta kyllähän noita itse pirun kuvaamia ylivarovaisia kieltämättä välillä on aika paljon liikenteessä... noista pitääkin jossain vaiheessa kyllä ohi mennä, muttei se vaadi (ainakaan jatkuvaa) rajoituksen ylittämistä.

Ja hereillä itsensä pitäminen ylinopeuden avulla... no, jos jo valmiiksi on väsynyt jolloin reaktionopeuskin pitenee ja lisäksi nostaa nopeutta, jonka johdosta sen pidentyneen reaktioajan aikana kulkevat metrit lisääntyy ja jarrutusmatkakin kasvaa, niin...

Mutta kuten aiemmin jo kirjoitin, tehkööt jokainen tietysti omat linjanvetonsa ihan itse. Kyllä "käännyttäjät" on monesti ärsyttäviä varsinkin jos itsellä hyvin vankka näkemys oman tyylinsä oikeellisuudesta. En halua saarnata käännyttääkseni, anteeksi jos joku tästä jo mielensä on pahoittanut. Joskus vaikkapa siinä tolpalla odotellessa jos ei muuta tekemistä löydy, niin voisi tutustua kuitenkin noihin riskeihin ja suhteuttaa saavutettuun hyötyyn.

Esim. tästä: http://extrat.liikenneturva.fi/pysahtymismatka-auto/fi/
Tai ihan käytännön esimerkein: https://youtu.be/uqI_HP42K1o
- Liikenneturva: Pidä pelivaraa
- Motiva: Taloudellinen ajotapa


Tältäkin viikolta on Suomesta jo kuolemaan johtaneita esimerkkejä todennäköisesti liian lyhyen turvavälin seurauksista... joskus se tuuri vaan loppuu. Taitava kuljettaja saattaa onnistua pelastumaan ollessaan jo vaaran vyöhykkeellä. Viisas kuljettaja ei siihen edes joudu. Toivottavasti ammatissa toimiva kuljettaja olisi myös yhtäkuin ammattikuljettaja.

Vaikka päätoimiseen työhöni kuuluukin autolla ajaminen, en toki aivan pärjäisi kilpailussa taksia päätoimiseksi ammatikseen ajavien kanssa vuosittaisissa kilometrikertymistä. Sen sijaan pääsen/joudun todistamaan päätyössäni/sivutyössäni jatkuvasti tuota vaaravyöhykkeellä ajaneiden vahinkoja. Ja vaikka itse olisikin se taitavampi kuljettaja kuin kaikki muut ja pärjäisi vyöhykkeellä jossa valtaosa muista ei, niin kun aina se onnettomuuteen joutuminen ei ole omasta ajotaidosta kiinni. Pelivaran jättäminen myös siihen, että joltain muulta ajoneuvo lipeää käsistä jolloin kerkeäisit reagoida, on suurta viisautta.

Jännitystä voi hakea suljetuilta ajoradoilta. Tai vaikka Linnanmäen vuoristoradalta. Niissä riski vahingoittaa itseä ja varsinkin muita on olennaisesti pienempi kuin julkisilla teillä.

Saabnisti
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 6:53 pm

Re: Sakkoputki: huonoa tuuria vai mitä ihmettä?

ViestiKirjoittaja Saabnisti » La Huhti 16, 2016 4:23 pm

Oikean tilannenopeuden ylittäminen ja nopeusrajoituksen ylittäminen ovat usein kaksi eri asiaa. Oikean tilannenopeuden ylittäminen on vaarallista. Nopeusrajoitukset sen sijaan ovat hallinnollisia raja-arvoja, tai jopa autoilun haittaamiseksi tehtyjä poliittisia päätöksiä. Vuosi vuodelta autot paranevat ja nopeusrajoitukset laskevat. Hyvä kuljettaja osaa ottaa huomioon olosuhteet, muun liikenteen määrän, vaaralliset risteykset jne, kun taas nopeusrajoituskyltti on vain aivoton metallilätkä tien varressa.

Toki siviiliautoilija hvainion:in mielestä on varmaankin vaarallista myös esim. ohittaa stop-merkki 5km/h nopeudella lainkaan pysähtymättä, tai ajaa varovaisuutta noudattaen päin punaisia tiistaiyönä klo 02 jossain pienessä valoristeyksessä, kun kilometrin säteellä tuskin on edes ketään hereillä?
Asemapaikka: Tanpere
Taksismi on sairaus.

johelin
Viestit: 235
Liittynyt: To Marras 19, 2015 3:57 am

Re: Sakkoputki: huonoa tuuria vai mitä ihmettä?

ViestiKirjoittaja johelin » Ti Huhti 19, 2016 11:55 pm

Torstaina 21.4 alkaa poliisin nopeusvalvontamaraton. Nyt kaikki kantamaan kortensa valtion kassaan.
Asemapaikka: Hki

veikko
Site Admin
Viestit: 759
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 5:51 am

Re: Sakkoputki: huonoa tuuria vai mitä ihmettä?

ViestiKirjoittaja veikko » To Marras 03, 2016 7:41 pm

Jaksan kyllä ihmetellä autoilijoita jotka välittävät kehän tunnelin ja Mäkelänkadun kameraa. No tyhmyydestä sakotetaan ja valtiolle fyrkkaa.
Ex-Helsinki

johelin
Viestit: 235
Liittynyt: To Marras 19, 2015 3:57 am

Re: Sakkoputki: huonoa tuuria vai mitä ihmettä?

ViestiKirjoittaja johelin » Ma Joulu 05, 2016 1:03 am

Joskus oli puhetta, että kamerasakon voi välttää, jos siihen ei reagoi mitenkään. Itse ajoin väitetysti ylinopeutta valvonta-auton kameraan tämän vuoden keväällä, kuljettaja taas pari kuukautta myöhemmin. Liikennevalvontakeskukselta tuli muistaakseni 4 kirjettä, yhden avasin, loput pistin silppuriin suoraan, etteivät jää vaivaamaan. Sen jälkeen meni hetki aikaa, paikallispoliisilta saapui muutama kirje. Puhelinyhteydenotoista en osaa sanoa, olisiko tullut, tuntemattomiin numeroihin en aina jaksa vastailla.

Eikä ole edes kortti tiukilla, mutta miksi ampua itseään jalkaan, jos ei ole pakko ?
Asemapaikka: Hki

TheDevilHimself
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Marras 16, 2015 12:26 am

Re: Sakkoputki: huonoa tuuria vai mitä ihmettä?

ViestiKirjoittaja TheDevilHimself » Ke Joulu 07, 2016 5:33 am

Onpas jännä huhu ettei tarvitse maksaa...
Onko nyt kyse ammattikäytössä olevasta kulkupelistä vai siiviilikäytössä olevasta sitten?
Mä testasin. Ulosottoon menee ainakin siviilipuolella. Semmoinen kokeilu...

johelin
Viestit: 235
Liittynyt: To Marras 19, 2015 3:57 am

Re: Sakkoputki: huonoa tuuria vai mitä ihmettä?

ViestiKirjoittaja johelin » To Joulu 08, 2016 7:30 am

Olikos se nyt Tirehtööri joka oli tätä kokeillut onnistuneesti ?

Auto on rekisteröity ammattiliikenteeseen.

Ensin kai pitäisi olla joku, jota sakottaa. Jos ei myönnä, niin lähtisivätkö ajamaan rikesakkoa oikeuteen asti ?

Miten se voi ulosottoon mennä, jos ei ole tiedossa syyllistä ?
Asemapaikka: Hki


Palaa sivulle “Muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija